Вчені дізналися, як люди неоліту адаптувалися до змін клімату

У 1960 році швейцарський ботанік Генріх Цоллер ( Heinrich Zoller ) вперше припустив, що 8,2 тисячі років тому відбулося глобальне похолодання. Дослідження гренландських льодовиків і геологічних відкладень в помірному і тропічному поясах Північної Атлантики підтвердило цю гіпотезу. Зараз вчені з Брістольського університету (Велика Британія) опублікували роботу в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), в якій розповіли, як люди того часу адаптувалися до кліматичних змін.

У турецькому поселенні епохи неоліту Чатал-Хююк ( Çatalhöyük ), яке існувало в період з 7,4 до 5,6 тисячі років до нашої ери, археологи виявили кістки тварин і кухонні горщики.

Знахідки показали, що з настанням холодів пастухи вважали за краще розводити овець і кіз – як тварин більш стійких до посух в порівнянні з великою рогатою худобою. Крім того, вчені виявили залишки жиру в горщиках. Вони скористалися мас-спектрометром для визначення ізотопного складу, щоб підтвердити зміну клімату в регіоні.

(A) Річна зміна клімату, (B) зміни опадів взимку і (C) влітку, (D) значення опадів δ 18 O в тисячних частках / PNAS

Постдок Мелані Роффе-Салком ( Mélanie Roffet-Salque ) розповіла, які перспективи відкриває їх дослідження:

«Вперше таку інформацію витягли з кухонних горщиків. Ми використовували сигнал, який переносили атоми водню в тваринних жирах, запечатаних в горщиках після приготування. Це відкриває нам абсолютно новий шлях для досліджень. Ми реконструюємо клімат там, де жили люди, по їхньому кухонному приладдю».