Астрономи відкрили «сотні тисяч» невидимих ​​галактик

Наукова команда радіотелескопу LOFAR опублікувала перші результати глибокого радіохвильового огляду нічного неба і заявила про відкриття «сотень тисяч» нових галактик, про існування яких вчені раніше не підозрювали.

Їх висновки і дані спостережень були опубліковані в журналі Astronomy & Astrophysics.

«Якщо ми візьмемо радіотелескоп і подивимося в небо, то ми побачимо в основному випромінювання, яке виникає в околицях надмасивних чорних дір. Як ми сподіваємося, LOFAR допоможе нам зрозуміти, як виникли ці загадкові об’єкти. До того ж, в цих нових галактиках можуть ховатися діри, що з’явилися в перші дні життя Всесвіту», – розповідає Хюб Рётгерінг (Huub Röttgering) з Лейденського університету (Нідерланди).

Масив радіотелескопів LOFAR почав своє життя на початку 90 років минулого століття, коли нідерландський радіоастрономічний інститут ASTRON запропонував створити потужний інтерферометр для вивчення найбільш далеких галактик і раннього Всесвіту, в тому числі епохи реіонізаціі, «темних віків», коли вона вперше стала прозорою для світла і радіохвиль.

Зараз він являє собою мережу з безлічі окремих антен, розміщених на території декількох європейських країн. Вони об’єднані в єдиний радіотелескоп площею в 300 тисяч квадратних метрів за допомогою високошвидкісної мережі і установки COBALT, одного з найпотужніших суперкомп’ютерів у Європі.

Будівництво LOFAR було офіційно завершено в червні 2010 року, проте спостереження були розпочаті лише в грудні 2012 року після того, як вчені завершили перевірку всіх компонентів цієї віртуальної «радіотарілки».

Сьогодні представники його наукової команди опублікували першу детальну радіохвильову «карту» навколишнього Всесвіту, підготовлену за підсумками перших п’яти років спостережень за допомогою LOFAR.

Вона включає в себе більше трьохсот тисяч радіоджерел – активних ядер галактик і квазарів, приблизно третина яких раніше не була відома вченим. Вивчення цієї великої колекції чорних дір, що виникли в різні епохи життя Всесвіту, як сподіваються астрономи, допоможе нам зрозуміти, коли з’явилися ці об’єкти і що допомагало їм рости з неможливо високою швидкістю.

М87 є найбільшим «зоряним мегаполісом» в сузір’ї Діви. У центрі цієї галактики знаходиться чорна діра-важкоатлет, чия маса перевищує сонячну в 6 мільйонів разів. Вона щодня поглинає гігантську порцію газу і пилу, яку можна порівняти з масою нашої планети.

До того ж, висока чутливість і дозвіл «віртуальної тарілки» LOFAR допомогло астрономам вперше простежити за хмарами гарячого газу в далекій галактиці, використовуючи низькочастотні радіохвилі, і довести, що в міжгалактичному просторі існують потужні магнітні поля, чия дія простягається на мільйони світлових років.

Поточна карта, як відзначають дослідники, включає всього 2% від загальної площі нічного неба Північної півкулі Землі. Найближчим часом вони планують збільшити її охоплення в десять разів, а в наступні роки – довести її до 100%. Як сподіваються астрофізики, ці спостереження допоможуть їм відкрити первинні галактики Всесвіту, що виникли відразу після Великого Вибуху.