Стало відомо, коли Марс перетворився на пустелю

Водойми на Марсі зникли порівняно недавно – менше одного мільярда років тому, про це свідчить дослідження Чиказького університету.

Річкові потоки вирізали в марсіанських породах глибокі канали, які зараз можна побачити на супутникових знімках.

Вчені проаналізували зображення 200 пересохлих русел і дані марсохода Curiosity, який зробив фотографії круглої гальки, «обточеної» водними потоками.

Результати виявилися досить несподіваними. Вода зберігалася на Марсі значно довше, ніж прийнято було вважати, повідомляє Science Advances.

За даними вчених, приблизно 3,7 мільярда років тому атмосфера Червоної планети значно потоншала. При цьому вона отримувала лише третини сонячного світла, що дістається Землі.

Такі умови не підходять для рідкої води. Тому передбачалося, що до цього часу поверхня планети перетворилася в суху і непридатну для життя пустелю.

Але результати нової наукової роботи показують – річки текли по ній ще кілька мільярдів років.

Це вказує на сильний парниковий ефект, при якому денні температури піднімалися вище точки замерзання.

Більш того – сильні течії зберігалися аж до того моменту, як клімат Марса повністю висох.

Можна припустити, що річки на планеті вичерпувалися поступово, але цього не відбувалося. Їх протяжність скорочувалася, з тисяч до сотень кілометрів, але потоки залишалися все такими ж повноводними.

Вчені припустили, що клімат на Марсі коливався між сухими і вологими циклами, але що сприяло їх зміні, до сих пір залишається невідомим.

Також складно сказати, як тонка атмосфера підтримувала опади, необхідні для наповнення водойм.