Загадки еволюції: пір’я з’явилося на 80 мільйонів років раніше птахів

Доісторичні істоти обзавелися оперенням набагато раніше, ніж навчилися літати, з’ясували вчені з Брістольського університету.

Відповідне відкриття було зроблено в ході вивчення найдавніших скам’янілостей з Китаю.

Палеонтологи досліджували останки птерозаврів і виявили, що вони були вкриті не лускою, як сучасні рептилії, а пучками пір’я і пуху, повідомляє Trends in Ecology and Evolution.

Відзначимо, що першим в історії Землі птахом вважається археоптерикс, який жив в пізньому юрському періоді (147-150 млн років тому).

Але істоти, знайдені на території Китаю, значно старші за нього, але, тим не менше, володіють повноцінним оперенням.

Таким чином, перше пір’я сформувалося близько 250 мільйонів років тому, на початку тріасового періоду.

У той час живий світ Землі відновлювався після найбільш руйнівного в історії Великого пермського вимирання.

Предки динозаврів (їх епоха настане пізніше) вели запеклу «гонку озброєнь» з предками ссавців.

Пір’я, ймовірно, забезпечували їм необхідну теплоізоляцію. Тільки мільйони років потому оперення почали використовувати для польоту.

Вважалося, що птахи і пернаті динозаври були досить близькими родичами.

Але деякий час тому в Росії (Забайкальський край) виявили останки добре збереженого динозавра Kulindadromeus. Він харчувався рослинною їжею і пересувався на двох ногах, але головне – його шкіра була покрита пір’ям, причому різної конфігурації.

Дослідження показали, що куліндадромеус не відносився до групи прямих предків сучасних птахів.

«Цей динозавр був настільки далекий від птахів в еволюційному древі, як тільки можна собі уявити. Можливо, пір’я було у найперших динозаврів», – зробили висновок автори дослідження.

Висловлювалися припущення, що птахи і динозаври «розвинули» оперення незалежно один від одного, але генетичний аналіз це спростував.

Експерти встановили: формуванням луски рептилій, пір’я птахів і шерсті (волосся) ссавців керувала одна генна регуляторна мережа.

«Корінь» всіх трьох структур міг існувати вже у загального предка всіх перерахованих вище істот, який жив приблизно 420 мільйонів років тому.