У центрі Чумацького Шляху знайшли невидиму чорну діру

Астрономи виявили незвичайний рух газових хмар у центрі Чумацького Шляху. За їх словами, це явище може вказувати на невидимі чорні діри, які неможливо виявити за допомогою сучасних наукових методів, повідомляють Діалоги з посиланням на The Astrophysical Journal.

Дослідження показали, що хмари обертаються навколо об’єкта в 10 тисяч разів масивніше Сонця. Але телескопи, спрямовані в цю область, «бачать» лише порожнечу. Найочевиднішим поясненням є наявність чорної діри, яка неактивна і тому не випускає видимого випромінювання.

Такі чорні діри середньої маси, очевидно, в достатку зустрічаються в центрі нашої галактики, але вчені стали здогадуватися про їх існування тільки зараз. Їх маса приблизно в 100 разів перевищує сонячну.

Найбільший об’єкт такого роду «важив» 62 сонячні маси і виник в результаті злиття двох чорних дір в гравітаційну хвильову подію GW150914. Надмасивні чорні діри, нагадаємо, досягають 100 тисяч сонячних мас і більше.

Високошвидкісна газова хмара, що стала предметом нового дослідження, носить назву HCN-0.085-0.094. Вона складається з трьох невеликих згустків, один з яких, мабуть, обертається навколо невидимої чорної діри.

«Один з трьох згустків має кольцеподібну структуру з дуже високим градієнтом швидкості», – пояснили вчені.

Така структура передбачає орбіту навколо точкового об’єкта приблизно в 104 разів масивніше Сонця. Оскільки поблизу немає ніяких зірок, можна зробити висновок, що це чорна діра.

Відзначається, що дивно поводяться згустки газу і пилу – не єдині ознаки наявності чорних дір середньої, або проміжної маси. На них також може вказати зірка, яка рухається з центру до краю галактики з аномально високою швидкістю – лише чорна діра здатна надати світилу таке прискорення.