Вчені: зміни магнітного поля Землі можуть прискоритися в 10 разів

Магнітне поле Землі може змінюватися в 10 разів швидше, ніж зараз. Вчені зробили таке відкриття, «заглянувши» в історію на 100 тисяч років тому, повідомляє Nature Communications.

Магнітне поле виникло, як вважається, близько 4 мільярдів років тому завдяки шарам рідкого заліза в надрах планети. Воно захищає поверхню від сонячної радіації.

Поле нестабільне. І Північний, та Південний полюси постійно рухаються, а приблизно раз на мільйон років повністю міняються місцями.

Попередні дослідження показали, що магнітне поле може змінювати напрямок зі швидкістю до 1 градуса на рік. Нові дані показують, що в певні періоди відбувалися ривки до 10 градусів в рік. Ймовірно, вони можливі і в майбутньому.

Вчені створили комп’ютерну модель зовнішнього ядра з нікелю і заліза, що залягає на глибині 2800 км під землею, і порівняли її з недавно опублікованою тимчасовою шкалою, яка охоплює 100 000 історії магнітного поля. Виявилося, що вони багато в чому збігаються між собою.

Результати показали, що швидкі зрушення відбуваються при ослабленні магнітного поля. Так, 39 тисяч років тому стався «стрибок» в 2,5 градуса. Прямо перед цією подією було зафіксовано ослаблення поля на локальній ділянці біля західного узбережжя Центральної Америки.

Автори зазначили, що подібні дослідження допомагають краще передбачати поведінку магнітного поля в майбутньому, а також отримати нові дані про процеси, що відбуваються глибоко в надрах Землі.

Попереднє дослідження показало, що за останні 200 років магнітне поле втратило приблизно 9% потужності. Особливо швидко це відбувається на ділянці між Африкою і Південною Америкою.