Вчені виявили руйнівний вплив коронавірусу на пам’ять

У багатьох пацієнтів, які страждають COVID-19, виявляються неврологічні симптоми: від втрати нюху до абсурду і підвищеного ризику інсульту. В Італії спостереження лікарів привели до висновку про те, що пацієнти після зцілення мають ряд відхилень в психіці. Існують також тривалі наслідки хвороби для мозку – міалгічний енцефаломієліт/синдром хронічної втоми і синдром Гієна-Барре.

Ці ефекти можуть бути викликані прямою вірусною інфекцією тканин головного мозку. Але все більше доказів свідчать про те, що додаткові непрямі впливи, викликані зараженням вірусом епітеліальних клітин і серцево-судинної системи, або впливом на імунну систему і запалення, провокують неврологічні зміни після одужання.

Багато симптомів, які ми приписуємо інфекції, викликані захисними реакціями імунної системи. Нежить під час застуди – це не пряма дія вірусу, а результат реакції імунної системи на вірус застуди. Загальне нездужання, втома, лихоманка і соціальна абстиненція викликані активацією спеціалізованих імунних клітин у мозку, які називаються нейроімунними клітинами, і сигналами в мозку, пише журнал Conversation.

У головному мозку є спеціальні імунні клітини – мікроглії. У здоровому стані вони оцінюють навколишнє середовище на рівень безпеки. Під час імунної відповіді мікроглії змінюють форму, щоб поглинути патогенні мікроорганізми. Але вони також можуть пошкодити нейрони і їх зв’язки, які відповідають за пам’ять.

«Під час хвороби і запалення спеціалізовані імунні клітини в мозку активізуються, викидаючи величезну кількість запальних сигналів і змінюючи те, як вони взаємодіють з нейронами», – пояснює Наталі Тронсон, професор психології з Університету Мічигану.

На її думку, реакції мозку на вірус тягнуть підвищений ризик когнітивного зниження і деменції, включаючи хворобу Альцгеймера в період старіння.

«Руйнівні дії нейроіммунних клітин і запальна реакція можуть постійно погіршувати пам’ять. Це може статися через постійне погіршення нейрональних зв’язків або самих нейронів, а також через більш тонкі зміни у функціонуванні нейронів», – пояснила професор.

Вона додала, що потенційний зв’язок між COVID-19 і його впливом на пам’ять базується на спостереженнях за іншими захворюваннями. Наприклад, багато пацієнтів після серцевого нападу або шунтування повідомляли про тривалий когнітивний спад, який посилюється з віком. Крім того, навіть легкі запалення і хронічний стрес визнані факторами ризику розвитку деменції і когнітивних порушень у похилому віці.