Гарвардські вчені з’ясували, як вулкани змінили історію людства

В останні дві тисячі років вулкани мали значний вплив на клімат планети. Вчені заявили, що виверження і пов’язані з ними коливання температур, можливо, змінили всю історію людства нашої ери, повідомляє Dendrochronologia.

Представники Кембриджського університету дослідили зразки більше 9000 живих і мертвих дерев, щоб створити повний запис кліматичних рекордів з 1 року н.е. Ці дані потім порівняли з датами великих вивержень.

Виявилося, що виверження можуть знизити середню температуру в світі на десяті частки градуса Цельсія, але навіть такий спад є відчутним. Найбільш явні наслідки спостерігалися в деяких частинах Північної Америки і Євразії. Сірка, яку викидали вулкани, піднімалася в стратосферу і блокувала сонячне світло. Це скорочувало вегетаційний сезон (період росту рослин), що, в поєднанні з похолоданням, призводило до неврожаю.

У «спокійні» роки на Землі, навпаки, ставало тепліше. Так, в 280-х, 990-х і 1020-х роках літня погода видавалася такою спекотною, що показники можна було порівняти з початком XXI століття (до 2010 року). А в VI-VII століттях спостерігався Малий льодовиковий період.

Вчені також виявили, що відносно постійне тепло в Римський і Середньовічний періоди, коли великі виверження вулканів траплялися рідко, збіглося з часом процвітання і політичної стабільності. А періоди з великою кількістю вивержень часто супроводжувалися конфліктами і економічним занепадом.

«Велике виверження, яке призводить до повсюдного зниження виробництва зерна, може нашкодити мільйонам людей. Неврожай може привести до голоду, хвороб, конфліктів і міграції. Ми бачимо багато свідчень цього в історичних записах», – розповіли автори.