Кам’яні знаряддя показали, коли люди заселили Західну Європу

Антропологи встановили, коли предки сучасних людей вперше прибули в Західну Європу. За їхніми даними, це сталося набагато раніше, ніж прийнято було вважати, і Homo sapiens встигли зустрітися з місцевими неандертальцями, повідомляє Proceedings of the National Academy of Sciences.

Під час розкопок в печері Лапа-ду-Пікарейру (атлантичне узбережжя центральної Португалії) були знайдені кам’яні знаряддя, характерні для Людини розумної. Їх вік оцінили в 38-41 тисячу років.

Дослідивши знахідки, вчені прийшли до висновку, що наші предки розселялися по Євразії на захід дуже швидко – протягом всього декількох тисяч років після першої появи в Південно-Східній Європі. Це відкриття важливе для дослідження контактів сучасних людей з неандертальцями і, можливо, вкаже на причину зникнення останніх.

«Люди, ймовірно, мігрували вздовж річок, що течуть зі сходу на захід, але маршрут вздовж узбережжя також можливий», – вказали вчені.

Вони відзначили, що знаряддя з Лапа-ду-Пікарейру на п’ять тисяч років старше інших артефактів людської культури в цьому регіоні. Вони показують, що люди досягли нинішньої Португалії в той час, коли там ще проживали неандертальці.

Останні сліди вимерлих гомінідів в цьому районі налічують 37 тисяч років. Автори дослідження припустили, що обидва види жили по сусідству один з одним протягом досить значного проміжку часу. Ймовірно, це пояснює, чому у багатьох португальців до сих пір знаходять неандертальські гени.

Кількість знайдених в печері останків і артефактів така велика, що на аналіз колекції буде потрібно кілька років, заявили фахівці. Так, збереглося безліч кісток тварин, що показують, на кого полювали і чим харчувалися доісторичні племена.

«Ця колекція дасть величезну кількість інформації про поведінку людини і палеоекологію в епоху палеоліту», – розповіли вчені.