Астрономи помітили “миготливого гіганта” в центрі Галактики

Астрономи виявили в центральній частині Чумацького Шляху незвичайну зірку, яскравість якої то плавно знижується, то знову наростає. Вчені вважають, що вони мають справу з подвійною зоряною системою нового типу, яку вони назвали “миготливий гігант”. Результати дослідження опубліковані в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Почалося все з того, що астрономи помітили, що яскравість зірки VVV-WIT-08, що знаходиться в центрі Галактики, на відстані більше 25 000 світлових років від нас, зменшилася в 30 разів, так, що вона майже зникла з неба. Багато зірок в подвійних системах змінюють свою яскравість або пульсують через те, що їм періодично загороджує зірка-компаньйон, яка проходить повз. Унікальність VVV-WIT-08 полягала в тому, що вона повільно тьмяніла протягом декількох місяців, а потім знову ставала яскравішою.

Дослідники вважають, що виявлений ними “миготливий гігант” належить до нового класу подвійних зоряних систем, де гігантська зірка, яка в сотні разів більша за Сонце, кожні кілька десятиліть затьмарюється невидимим орбітальним супутником – більш дрібною зіркою або великою планетою, оточеною непрозорим диском.

“Ми спостерігали темний, великий і витягнутий об’єкт, що проходить між нами і далекою зіркою, і можемо тільки припускати його походження”, – наводяться в прес-релізі Кембриджського університету слова одного з авторів дослідження Сергія Копосова з Единбурзького університету.

Оскільки зірка розташована в щільній області Чумацького Шляху, дослідники спочатку припустили, що якийсь невідомий темний об’єкт просто випадково проходить перед гігантською зіркою. Однак моделювання показало, що для реалізації цього сценарію має бути неймовірно велика кількість збігів.

Ще одна схожа зоряна система відома давно – гігантська зірка Епсілон Візничого частково затьмарюється величезним диском пилу кожні 27 років, але яскравість її знижується при цьому тільки наполовину. Другий приклад – подвійна зоряна система TYC 2505-672-1, виявлена ​​кілька років назад. Вона має рекордно довгим періодом затемнення – 69 років.

Також відомі півдюжини зоряних систем, де гігантські зірки періодично затьмарюються великими непрозорими дисками. Автори пропонують виділяти гігантські “миготливі” зірки в окремий клас і цілеспрямовано вивчати їх.

“Завдання полягає в тому, щоб з’ясувати, що це за приховані супутники і як вони опинилися оточеними дисками, незважаючи на те, що обертаються так далеко від гігантської зірки, – говорить керівник дослідження доктор Лі Сміт (Leigh Smith) з інстиуту астрономії Кембриджського університету. – Так ми зможемо дізнатися щось нове про те, як розвиваються подібні системи”.

“Миготливий гігант” VVV-WIT-08 був виявлений вченими, які працюють в проекті VISTA Variables in the Via Lactea survey (VVV) – інфрачервоному огляді центральної частини Чумацького Шляху за допомогою телескопа VISTA Паранальской обсерваторії в Чилі, керованої Європейської південної обсерваторії (ESO). Телескоп VISTA спостерігав, як змінюється яскравість одного мільярда зірок протягом десяти років в інфрачервоному діапазоні.

Те, що яскравість зірки VVV-WIT-08 змінюється і у видимій частині спектру підтвердили в рамках експерименту по оптичному гравітаційному лінзуванню (OGLE) вчені Варшавського університету.