Габбл змінив уявлення вчених про білих карликів – на їх поверхні можуть проходити термоядерні реакції

Міжнародна група астрономів виявила перше свідчення того, що білі карлики можуть уповільнювати швидкість свого старіння за рахунок реакцій горіння водню.

Білі карлики вважаються інертними, повільно остигаючими зірками. Однак останні дані телескопа Габбл ставлять таку точку зору під сумнів!

Білі карлики – зірки, які повільно остигають та переживають останні етапи свого життя. Така доля 98% всіх зірок у Всесвіті, включаючи наше Сонце. Вивчення стадій їх охолодження допоможе зрозуміти і попередні стадії життя зірок.

Астрономи порівняли остигаючі білі карлики в кульових скупченнях M3 і M13. Самі скупчення близькі за віком та складом, але популяції зірок, які стануть білими карликами, різні – в M13 зірки гарячіші.

Використовуючи ширококутну камеру Габбла, команда спостерігала скупчення M3 і M13 в ультрафіолетовому діапазоні довжин хвиль. Порівнявши понад 700 білих карликів в двох скупченнях, вони виявили, що в M3 містяться звичайні білі карлики, що повністю підтвердили стереотип про охолодження. А ось в M13 виявилося дві популяції білих карликів: звичайні білі карлики і ті, яким вдалося зберегти зовнішню водневу оболонку, що дозволило їм довше горіти, а значить, повільніше остигати – зірок зі зниженими темпами охолодження в М13 виявилося приблизно 70%.

Це відкриття може допомогти астрономам скорегувати метод вимірювання віку зірок в Чумацькому Шляху. Білі карлики виступали свого роду еталоном для вимірювання віку інших зірок – їх еволюція вважалася дуже передбачуваною, однак поправка на наявність водню може призвести до корегування старих оцінок віку зірок на мільярд років!