47 млн ядерних бомб: в Гренландії виявили кратер гігантського метеорита

Міжнародна команда вчених виявила 30-кілометровий кратер під льодовиком Гайавата в Гренландії. Кратер виявився більшим за Париж. І, як вважають вчені, утворився в наслідок падіння залізного метеорита діаметром 1 км. Коли космічний гість врізався в Землю, точно сказати вчені поки не можуть: це сталося в проміжку від 3 мільйонів до 12 тисяч років тому.

Кратер під під крижаним щитом виявлений вперше. Вчені вважають, що це один з 30 найбільших кратерів світу. Його розміри вражають: 31 кілометр в діаметрі і 300 метрів в глибину. Він має характерну оправу і конусоподібний центр. Падіння такого метеорита, ймовірно, мало катастрофічні наслідки, але сталося це ще до появи крижаного щита кілометрової товщини.

“Енергія удару була еквівалентною 47 мільйонам ядерних бомб, що впали на Хіросіму, – стверджує Микола Ларсен з Центру GeoGenetics в Данії. – Його вплив на навколишнє середовище мав катастрофічні наслідки, як в масштабі Гренландії, так і всього світу. Він, можливо, викликав глобальне похолодання”.

Щоб з’ясувати, який об’єкт міг залишити такий глибокий слід, вчені проаналізували хімічний склад талої води в лійці. Вони шукали платину, паладій, родій, золото та інші метали, які вказують на падіння метеорита – але знайшли тільки залізо, сплавлене з гірськими породами. Крупиці кварцового піску, вимитого з кратеру, були деформовані, що є доказом потужного впливу метеорита.

Раніше навколо льодовика Гайавата і на мисі Йорк (у Баффіновій затоці) було виявлено кілька великих уламків залізних метеоритів. Один з них вагою 22 тонни сьогодні зберігається в геологічному музеї Копенгагена. Вчені припускають, що це уламки одного і того ж метеорита, що вибухнув при входженні в атмосферу.