В Україні кардинально змінюється ситуація на ринку праці. Роботодавці поступово відмовляються не тільки від офісів, але і від частини співробітників. Також, на відміну від криз минулих років, цього року злетить попит на СММщиків і піарників.
Старі моделі роботи вже неефективні. За час карантину, який все ще триває, змінилися не лише звички, а й ринки збуту. Частка покупок онлайн зростала і до пандемії, а зараз відбувся масштабний стрибок, який значно прискорив динаміку.
Разом з тим змінилися і підходи до роботи. За час карантину близько 60% компаній перенесли свої офіси в онлайн, розповідає HR-експерт Headhunter Юлія Дрожжина. При цьому повернулися до звичної роботи лише третина роботодавців. Ще приблизно стільки ж сказали, що збираються відкрити свої офіси тільки до кінця року (якщо не буде другої хвилі і посилення коронавірусу).
Все це вже привело до двох масштабних наслідків:
адміністративний персонал в офісах (прибиральники, співробітники ресепшену, охоронці, системні адміністратори, секретарі, охоронці тощо) залишився без роботи;
компанії почали економити: залишили тільки тих, без кого погіршиться фінансовий результат.
“Залишають тільки найнеобхідніших. Тих, хто може генерувати прибуток. Ті функції, які раніше були опціональними, зараз спрощуються. Наприклад, якщо вам не потрібен бухгалтер на повний день, то ви візьмете бухгалтера на аутсорс і будете платити половину ставки”, – розповідає Дрожжина.
HR-експерт Олександр Білоус додає: в обставинах, що склалися, щоб залишатися затребуваним на ринку праці, доведеться розвивати свої навички, вчитися нового і відповідати новим вимогам.
“Деякі компанії вже перейшли на новий режим роботи. Найчастіше співробітники не хочуть змінювати звичний спосіб роботи. Вони завжди в своїй масі чинитимуть опір будь-яким змінам. Хтось вважає свої права ущемленими, мовляв, на скорочення зарплати або додаткові функції він не погоджувався, і звільняється. Але це ж чекає більшість українських компаній”, – розповідає Білоус.
“Роботодавці зараз цінують ті навички, які дозволяють розвинути нові вміння. Зараз важливо вміти адаптуватися. Компаніям потрібні співробітники, які готові змінювати функціональні обов’язки, можуть швидко перебудуватися. Багато компаній, щоб не скорочувати людей, переводили їх з одного відділу в інший”, – каже Дрожжина.
“Буде зростати попит на СММ, піар, плюс, звісно, буде ще більший попит на айтішників. Ситуація з бюджетом на маркетинг і піар, можна сказати, унікальна. Якщо раніше в кризу їх урізали, то зараз навпаки – представники саме цих сфер будуть затребувані на ринку праці”, – розповідає HR-директор Надія Петрученко.