Для запровадження ініціатив президента України про множинне громадянство нема потреби вносити зміни до Конституції, оскільки множинне громадянство не суперечить чинному закону “Про громадянство України”.
Про це у програмі “Взгляд с Банковой” телеканалу UA заявив народний депутат (фракція “Слуга народу”), представник президента України у Конституційному суді України Федір Веніславський.
“Наші політичні опоненти сильно критикують ініціативи президента, але при цьому замовчують, що чинний закон України про громадянство і так уже багато років де-факто дозволяє мати множинне громадянство. Тому що у чинному законі чітко зазначено, що якщо громадянин України набуває іноземного громадянства, він у відносинах з Україною вважається лише громадянином України. А якщо іноземець набуває українського громадянства, то також у відносинах з Україною він вважається лише громадянином України. Саме на цьому положенні акцентується у законодавчих ініціативах президента”, – пояснив він.
Але ініціативи президента мають суттєву відмінність.
“У чинному законодавстві для того, щоб набути українського громадянства, іноземець повинен припинити, вийти, або подати декларацію про відмову або відсутність іноземного громадянства. В ініціативах президента передбачено, що це є не обов’язковим, окрім тих країн, які будуть віднесені Кабінетом міністрів України до країн із підвищеним міграційним ризиком. І, звичайно, це неможливо з громадянами країни-агресора. Це прямо зазначено у законопроєкті”, – наголосив Веніславський.
Виходячи з цього, представники українських діаспор за кордоном – Канада, Австралія, Нова Зеландія, Бразилія, Мексика, Аргентина та інших країн – матимуть українське громадянство, не виходячи з громадянства іншої країни.
Також новими законопроєктами передбачено набуття громадянства України за територіальною ознакою – якщо в особи рідні у першому, другому поколінні (батько, мати, дідусь, бабуся) проживали на територіях, на яких 1 грудня 1918 року було проголошено Українську державу після об’єднання Української Народної Республіки та Західно-Української Народної Республіки.
“Якщо вони проживали на цих територіях, то їм навіть не потрібно приймати громадянство. Їм потрібно буде просто набути громадянства шляхом територіального походження. В цьому випадку це окрема процедура, простіша, яка не потребує проживання в Україні протягом останніх 5 років тощо”, – уточнив Веніславський.
Один із п’яти законопроєктів президента Володимира Зеленського, які стосуються множинного громадянства, – “Про запобігання та протидію загрозам національній безпеці України у сфері громадянства”. У ньому ініціюються положення, які не передбачені чинним законодавством, щоб особи, які мають іноземне громадянство, не мали права обіймати посади в органах державної влади України.
“Чинне законодавство говорить про те, що для зайняття посад в органах виконавчої, судової влади необхідно мати громадянство України. Закон не пов’язує можливість зайняття таких посад із відсутністю іноземного громадянства. А я можу навести приклад із практики: близько 10 років тому голова Апеляційного суду Харківської області був одночасно суддею арбітражного суду в Москві. Тобто, він мав і українське громадянство, і російське громадянство. А оскільки голова Апеляційного суду має доступ до державної таємниці, поза сумнівом, це істотна загроза національній безпеці. Тому президент своїми ініціативами унеможливлює ось такі ситуації в майбутньому”, – резюмував народний депутат.