Оплата кредитною карткою в магазині: що потрібно знати

Карткові розрахунки стають все більш популярними в Україні. Нацбанк нещодавно відзвітував про те, що частка безготівкових розрахунків в країні досягла майже 40%, і якщо магазини продовжать і далі розставляти POS-термінали, то вона продовжить збільшуватися.

Проте в містах та селах все ще предостатньо місць, де не можна розрахуватися карткою. Де немає терміналів або вони постійно ламаються, і їх не поспішають ремонтувати.

Юристи і захисники прав споживачів з’ясували, що можуть робити люди в таких ситуаціях.


Що загрожує порушникам?

Права українців за частиною платежів захищені діючим законодавством. Відповідно до закону “Про захист прав споживачів” (п 2 ст. 17), людина має право вільно вибирати як товари або послуги, так і способи їх оплати.

У зручний для себе час, але з урахуванням режиму роботи підприємства торгівлі, громадського харчування та інших компаній, що надають послуги.

Покупець має право вибору способу розрахунку. І магазин повинен надати йому таке право, а примус до здійснення покупки певним чином – це порушення.

За порушення права розрахуватися карткою ст. 23 закону про захист прав споживачів передбачає штраф в 8,5 тис. Грн (500 неоподаткованих мінімумів). Окремо може бути накладено адмінштраф на керівництво торгової точки 17-170 грн, у разі повторного вчинення порушення – 85-429 грн (згідно зі ст. 155 КпАП).

Але тут є важливий нюанс – штраф покладається за відсутність POS-терміналу там, де він повинен бути.

Ці місця визначені постановою КМУ №878 від 29 вересня 2010 року. Наприклад, платіжні карти можуть не брати магазини і кафе, обладнані касовими апаратами, якщо їх торговельна площа менше 20 кв.м (крім заправок) або якщо вони знаходяться в населених пунктах, де проживає менше 25 тис. Чоловік.

Також платіжні термінали можуть не мати їдальні на підприємствах, в навчальних закладах та військових частинах.

Однак, за словами захисників прав споживачів, закон не встановлює ніяких санкцій за порушення права вибору, якщо термінал не працює з технічних причин.

“Якщо POS-термінал зламався – це одне, а якщо його немає зовсім, то це вже порушення, за яке покладено штраф в розмірі 8,5 тис. Грн. Важливо, щоб споживача не обманювали, що термінал не працює”, – зауважив заступник голови правління ВГО “Союз споживачів України” Олег Цільвік.


Що робити і куди скаржитися?

Часто не хочуть проводити оплату через термінали фізособи-підприємці, яким невигідно показувати більших обертів, щоб зберегти пільговий режим оподаткування.

У супермаркетах і великих магазинах – це рідкісне явище і найчастіше відмова в прийомі карт пов’язана з технічними проблемами. Буває, наприклад, що не на всіх касах працюють термінали. Але в такому випадку можливість безготівкової оплати все одно є. 

Якщо раптом у закладі кажуть, що у них не працює термінал, можна уточнити, в чому саме проблема. Наприклад, коли немає інтернету, можна спробувати розрахуватися карткою в оффлайн-режимі.

Але це спрацює тільки для чипованних карт, які можуть накопичувати суму проведених в офлайні операцій і синхронізувати їх з банком при наступному підключенні. Можливість таких платежів, і ліміти по ним встановлюють самі банки.

Важливо розуміти, що якщо в магазині не працює термінал, то покупку можна забрати й оплатити, коли він запрацює. Однак це зовсім не означає, що можна піти з магазину з неоплаченим товаром.

До моменту розрахунку за товар він є власністю магазину. Тому просто забрати товар і піти не можна, так як такі дії можуть бути кваліфіковані як крадіжка.

Навіть пити і їсти продукти в супермаркеті до проходження каси теж не можна. Так як покупець, навіть маючи намір оплатити товар на касі, псує власність магазину.

Якщо вам відмовили в розрахунку банківською картою, факт відмови потрібно зафіксувати, перш за все, в книзі скарг (це документ суворої звітності), написавши, що відмовили в проведенні безготівкового розрахунку.

Протягом трьох днів керівництво торгової точки має розглянути скарги і протягом п’яти днів написати в книзі, які вжиті заходи. А якщо покупець залишив свої контактні дані, то окремо проінформувати самого споживача. Хто покараний і як усунутий недолік.

Можна написати претензію керівництву магазину (якщо дозволяє час) і здати її під розпис в отриманні. Заява пишеться в двох примірниках на суб’єкта господарювання, де повідомляється про порушення права споживача з вимогою надати таку можливість.

Для цього на сайті служби потрібно заповнити шаблон скарги, вказавши всю інформацію про заклад (ця інформація знаходиться в куточку споживача, часто у фіскальному чеку).

Треба пам’ятати, що без особистого підпису звернення не дійсне. Після узгодження інспектори вийдуть на позапланову перевірку. 

Також можна залишити звернення до УКРІНФОРМУ на урядовому контакт-центрі за телефоном 1545.

Можна уявити собі ситуацію, коли готівки немає, а потрібно терміново купити ліки або подарунок перед від’їздом в інше місто (країну). Тоді теоретично можна спробувати стягнути через суд з магазину збиток або упущену вигоду.

Судовий збір у справах про захист прав споживачів не стягується. Але для цього доведеться зібрати доказову базу і займатися судовою тяганиною.


Покупки через інтернет

Аналогічні правила діють і в мережі. Покупки через інтернет регламентуються Цивільним кодексом, законом “Про захист прав споживачів”, а також спеціальним законом “Про електронну комерцію”.

Купівля товарів в інтернеті від звичайної купівлі-продажу практично нічим не відрізняються. 

Доказом оплати в разі купівлі-продажу через інтернет буде електронний документ, квитанція, товарний або касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку.

Джерело




НЕ ПРОПУСТИ



ІНШІ НОВИНИ