Філарет хоче «новий Томос»: що з цим не так

Події навколо отримання ПЦУ Томосу про автокефалію знову зацікавили всю країну. Почесний патріарх Філарет заявив в інтерв’ю Апострофу, що вимагатиме новий Томос про автокефалію. Попри те, що минулого року він дякував Петру Порошенку і Варфоломію, тепер же заявляє що Томос «не такий», який отримали інші церкви.

Видно Томос сильно вдарив по позиціях не тільки Московського Патріархату, але і заважає патріарху Філарету й ліквідованому та знятому із реєстрації «Київському патріархату», пише «Духовний фронт України».

Так, Одеська єпархія «УПЦ КП» заявила, що Порошенко «порушив рівноправність громадян залежно від їх релігійних переконань», а у Державному бюро розслідувань підтвердили існування заяви пов’язаної із Петром Порошенком по факту «розпалювання міжконфесійної ворожнечі». На думку ДБР, «СБУ почала розслідування за заявою вірян Київського патріархату». 18 червня, п’ятий президент України Петро Порошенко біля Печерського райсуду Києва заявив, що йому інкримінують розпалювання міжрелігійної ворожнечі через отримання Томосу.

Однак 16 червня «Київський Патріархат» запевняв, що справи проти Порошенка «не мають нічого спільного з релігією». До боротьби проти Томосу долучився також депутат від «Опозиційного блоку» Михайло Добкін, який подав заяву у ДБР. У ній Добкін 18 разів згадує Томос про автокефалію ПЦУ і хоче, щоб «Петя відсидів за Томос». ПЦУ відреагувала на такі події заявою. Речник ПЦУ Архієпископ Євстратій назвав кримінальну справу про Томос «маразматичним цинізмом».

29 червня видання Апостроф опублікувало нові опуси Філарета. Тези ті самі що і раніше. Томос не такий, а ПЦУ не автокефальна. Із нових заяв Філарета можна назвати наступні: «Константинопольський Патріарх повинен дати [новий] Томос» і «церква без держави існувати не може. Вони взаємопов’язані».

Цікаво, як на думку Філарета Константинопольський патріарх Варфоломій може дати новий Томос православній Церкві України, якщо автокефалію ПЦУ визнали декілька інших автокефальних православних церков? Журналіст прямо поставив таке питання, чи були в історії такі випадки щоб давали спочатку один Томос, а потім інший. Філарет відповів: «Все буває. Тому ми вимагали, вимагаємо і будемо вимагати до кінця Томос такий, який мають всі інші церкви. Ми будемо стояти твердо на позиції патріархату. Якщо Вселенський Патріарх дасть новий Томос патріархату, то це буде означати, що ми дійсно є автокефальною, незалежною церквою».

Щоб довести «залежність» ПЦУ від Константинополя Філарет наводить такі докази: 1) ПЦУ не може варити святого мира; 2) не вирішує на Помісному соборі питання своєї церкви; 3) немає юрисдикції за кордоном.

Розберемо ці докази Філарета по пунктах

«ПЦУ не може варити власне святе Миро».

Проте святе миро не може варити не тільки ПЦУ, але і деякі інші церкви. Це символічний акт спілкування між церквами і вияв «духовної єдності». Так у документах Елладської, Албанської, Польської православних церков, церкви Чеських земель і Словаччини зазначено, що вони отримують святе миро тільки від Константинополя. Миро використовують, наприклад, при хрещенні або освяченні нових храмів. Інші церкви можуть робити миро самі або ж отримують його від Константинополя, однак у їхніх томосах це не зазначено. За логікою Філарета Елладська, Польська, Албанська та інші православні церкви теж є залежними від Константинополя через те що їм потрібно брати у нього миро?

«В Томосі записано, що не Помісний собор буде розглядати українські питання, а Константинопольський Патріарх».

По перше казати такі голослівні твердження немає жодних підстав. В Томосі взагалі ніде не згадано про Помісний собор ПЦУ і що питання які б мав розглядати Помісний собор ПЦУ буде розглядати Константинопольська Церква. Згідно з Томосом ПЦУ має лише, як і всі інші православні Церкви консультуватись із Вселенським престолом по якихось важливих питаннях. Це завжди було очевидним для православ’я, адже і в канонах церкви записана роль Вселенського патріарха як найвищого судді у складних для православ’я питаннях. Так всі православні церкви зобов’язані давати відповіді на нові виклики віри, які ставлять сучасні реалії. У 2016 році, наприклад Вселенський патріарх Варфоломій намагався вирішити процедуру надання автокефалії іншим церквам, бо вона ніде не прописана, а виконується згідно з церковними традиціями й урахуванням історичного минулого. Тоді патріарх Варфоломій І скликав собор на Криті, який проігнорували деякі церкви (Грузинська, Російська та ін.). Зараз таким ігноруванням церковних канонів займається Філарет і маніпулює свідомістю деяких вірян. За час існування автокефальної ПЦУ Константинопольський патріарх ні разу не вмішувався в справи ПЦУ, не керував жодним єпископом ПЦУ, не видавав ніяких інших, обов’язкових до виконання у ПЦУ указів, тому невідомо звідки Філарет черпає такі глибокі “думки”, щодо автокефалії ПЦУ і її дійсної самостійності.

«ПЦУ не може мати юрисдикції закордоном».

Така норма передбачена не тільки щодо ПЦУ, але і давніми церковними правилами: помісні церкви мають діяти тільки на своїй канонічній території, всі ж діаспори в усьому світі перебувають під омофором Вселенського патріарха. На практиці це правило часто порушується, в першу чергу Російською православною церквою. У вселенському патріархаті служить повно етнічних українців. Наприклад, єпископ Даниїл (Зелінський) чи Даниїл (Рудник). Обоє вони родом із західної України й прекрасно служать Богу разом з українською діаспорою в США та Канаді. Навіть екзарх (посол) Вселенського патріарха в Україні також етнічний Українець родом із Волині.Таким чином Філарет в унісон із російськими єрархами заявив про бажання Константинополя отримати першість влади у Православному світі. Митрополит Епіфаній із цього приводу заявив, що за спиною Філарета грають деякі проросійські сили. Коментуючи положення Томосу про діаспору і права апеляції, Філарет заявив, що цим самим «хоче показать, Константинопольський патріарх, не є першим серед рівних, а він має, як перший і владу таку, яку не мають інші…». Про це також свого часу заявив митрополит РПЦ Іларіон, коментуючи ті самі положення Томосу. Зокрема в ефірі каналу «Россія-24», в телеперадачі «Церковь і мир», Іларіон сказав, що в Томосі ПЦУ «прописаны папистские устремления Константинополя, которые им уже многократно озвучивались, но ни одной Поместной Церковью не признаются».

Ще 22 травня 2019 року Філарет «ще раз подякував Всесвятішому Вселенському Патріарху кир Варфоломію за його батьківську любов і турботливу діяльність стосовно українського народу» і пообіцяв підтримувати митрополита Епіфанія. Вже пройшло кілька місяців із часу отримання Томосу із текстом якого Філарет міг би за цей час ознайомитись. Тоді все було “гладко” у Філарета і Томос його влаштовував, а тепер став “не такий”. Які метаморфози…

Через місяць Філарет скликав собор на якому проголосив відновлення УПЦ КП. Потім з’явилась інформація що організатори мітингів на підтримку Філарета тісно пов’язані із Росією. Показовим є і те що зараз більшість інтерв’ю у Філарета беруть канал Медведчука – ZIK та проросійські медіа.

Варто нагадати, що раніше Філарет не бачив ніякої принципової відмінності у статусах церкви. Він сказав, що у Православ’ї існують як патріархати так і митрополії та архієпископії. Він все-таки зазначив, що бажає щоб Українська Церква отримала статус Патріархату, додавши, що «зараз ми це питання не ставимо, це справа майбутнього, і вона буде залежить від інших Помісних Церков, а насамперед Вселенської Патріархії». Окрім цього він похвалив предстоятеля Блаженнійшого митрополита Епіфанія, назвавши його переваги серед інших кандидатів. Серед цих якостей Філарет виокремив освіту, адміністративний талант, високий рівень проповідництва. Завдяки цим якостям він розгледів у митрополиті Епіфанії «свого наступника».

Джерело





ІНШІ НОВИНИ