Поняття «торговельна марка» (абревіатура – ТМ) з’явилося в результаті перекладу англомовного терміна trademark. Багато експертів образно стверджують, що ТМ – це ім’я, прізвище та по батькові продукту або компанії. Сьогодні це поняття дуже близьке до поняття brand (бренд) і часто навіть ідентифікується з ним.
Перший закон про торгову марку був прийнятий в далекому 1226 році. А в 15 столітті відбувся перший судовий процес, в результаті якого вдова отримала право на використання торгової марки свого покійного чоловіка.
Початок активного розвитку і зростання торгових марок припадає на середину 19 століття.
У 1887 році вперше було використано торговельну марку Coca-Cola (Кока-Кола) для позначення напоїв, в той час як конкурент – Пепсі вперше використав свою торгову марку на 10 років пізніше.
У цей період торгова марка перестала бути просто словесною або комбінованою – з’явилися нові види. У 60-х Макдональдс вперше ввів тривимірні торгові марки. З кінця 80-х почалася реєстрація кольору в якості торгової марки. З розвитком бізнесу, техніки, інтернет-технологій з’являються нові торгові марки – рухові, звукові, домени як торгові марки. Конкуренція веде до появи нюхових торгових марок.
Сьогодні ж можна відзначити, що власники великих і успішних компаній, які вже не перший рік на ринку, не поспішають реєструвати свою назву і символіку в якості торгової марки. Фахівці ставлять під сумнів правильність такого рішення і попереджають про можливі наслідки. І ось чому:
Торгова марка може бути зареєстрована на ім’я юридичної або фізичної особи, що займається підприємницькою діяльністю. Нормативні документи на використання ТМ (товарного знака) в міжнародній практиці викладені в Паризькій конвенції про охорону промислової власності 1883 р і в Мадридській конвенції про міжнародну реєстрацію товарних знаків 1891 р
Один товар продається більше, інший – менше. Це означає, в одних випадках комунікація «товар – покупець» стійкіша, ніж в інших. Звідси і сутність торгової марки, яка являє собою товарний знак плюс все, що знають і думають про товар, все, чого очікують споживачі.
Це той образ, який спливає в свідомості як реакція на товарний знак. Ця обіцянка виробника за допомогою товару постійно надавати споживачеві певний набір якостей, цінностей і послуг.
Торгова марка є одним з найбільш фундаментальних джерел інформації, яким користується споживач, щоб спростити собі вибір товару і знизити споживчий ризик.
Наприклад, Coca-Cola є класичним прикладом комбінованого товарного знака. Коли ж знак Coca-Cola бачить звичайний громадянин, то у нього виникає ряд образів, асоціацій і емоцій. Для нього Coca-Cola не просто товарний знак. Це торгова марка, що має певні специфічні характеристики. Звичайно, насправді характеристики має продукт, але у свідомості вони приписуються самій марці.
Таким же чином «мерседес», як товарний знак, це лише слово і трипроменева зірочка. Але для нас це цілий ряд понятійних визначень, який кожен формує для себе індивідуально: для когось це засіб пересування, для когось символ певного рівня життя і т.д.
Згідно з Цивільним кодексом України, торгова марка – це будь-яке позначення або комбінація якихось позначень, здатні відрізняти товари і послуги одних виробників від таких самих або однорідних товарів і послуг інших виробників.
Тобто основне завдання торгової марки – відрізняти. В Україні реєстрація торгової марки не є обов’язковою, але вона заощадить ваші сили, нерви і час. Якщо вас цікавить реєстрація в Харкові, можете завітати за посиланням https://www.kcci.kharkov.ua/ru/trademark.html.
Як правило, при відкритті бізнесу власники стурбовані низкою інших питань і не вважають за потрібне займатися ще й реєстрацією торгової марки, але така безпечність може мати доволі серйозні наслідки.
Наприклад, ваша компанія виробляє хороший товар або надає якісні послуги і продає їх під незареєстрованим товарним знаком, вкладаючи значні кошти в рекламу. У такому випадку будь-яка особа зможе зареєструвати ваш товарний знак на себе і залучити Вас до цивільної або кримінальної відповідальності за порушення її прав на використання товарного знака.
Отже, реєстрація торгової марки, дає Вам виключне право використовувати Ваше зображення і не боятися можливої крадіжки розпізнавального знака конкурентами. Після реєстрації, Ви зможете забороняти іншим особам використовувати торговельну марку щодо товарів і послуг для яких вона зареєстрована, а також для споріднених товарів і послуг, якщо внаслідок такого використання можна ввести в оману щодо виробника товарів або послуг.
Ще одним бонусом в зв’язку з реєстрацією торгової марки, є можливість отримати престижний домен верхнього рівня в зоні .UA, що сприяє потраплянню на верхні рядки результатів пошукових запитів.
Зареєстрована торгова марка – це частина позитивного іміджу компанії, тому значок ® біля логотипу компанії, асоціюється у клієнтів з високою якістю товарів і послуг і викликає більше довіри до вашого бізнесу.
Не варто забувати, що зареєстрована торгова марка є об’єктом власності. Тобто, вона може бути капіталом, який приносить прибуток. Її можна поставити на баланс компанії, внести в статутний капітал, продати і т.д. Також ви зможете будь-якій особі видати ліцензію на використання торгової марки на підставі ліцензійного договору.
Реєстрація торгової марки необхідна при веденні діяльності за кордоном. Якщо ваше підприємство активно розвивається, і ви плануєте вивести Ваш бізнес на міжнародний рівень, без первинної реєстрації торгової марки в Україні неможливо провести реєстрацію за кордоном.
Вклавши багато часу і сил в розвиток компанії, важливо знати, що вона надійно захищена від можливих загроз і фінансових втрат, тому реєстрація торгової марки є вигідним вкладенням коштів. Не забувайте, що успішний бізнес в Україні завжди привертає увагу і викликає бажання нечистих на руку ділків поживитися за Ваш рахунок.