А потім ціни по 8 гривень: розкрили аферу з ремонтом київських трамваїв

Як до Києва закуповують старі трамваї з Чехії під виглядом ремонту старих вагонів.

З 2012 року до Києва закуповуються старі трамваї моделей “Татра-Т3” і “Татра-Т6” з різних міст Чехії. Однак, в столицю України вони потрапляють у вигляді “підміни” існуючих вагонів в процесі капітального ремонту. На даний момент поставлено вже більше 140 вагонів, – повідомляє Пасажирський транспорт.

Зараз на вулицях Києва ходять на міських маршрутах, за порівняно рідкісним винятком, чеські трамваї “Татра”. Переважна більшість з них – моделі “Татра-Т3”, які в різних модифікаціях проводилися з 1960-х по 1987 рік. Потім їх змінили вагони іншої моделі, які за радянською класифікацією позначаються як “Татра-Т3М”, а за класифікацією виробника як “Татра-Т6” – відрізняються від моделі “Т3” великою місткістю і “рубаним” “незграбним” дизайном зовнішнього вигляду.

Технічний стан вагонів “Татра-Т3”, що були в Києві до 2010 року, не просто залишав бажати кращого, а вимагав і вимагає їх негайного списання та заміни на більш сучасні вагони. Справді, кому з пасажирів приємно їхати в “гробах”, що розвалюються, і які довгі десятиліття не отримували нормального технічного обслуговування і стали, просто, небезпечними?

Нових трамваїв з 2010 року Київ отримав всього 74 одиниці – при тому, що нинішній парк пасажирських вагонів налічує 473 одиниці, з яких лише 329 технічно справних. 36 вагонів з 74 нових – це трисекційні з низькою підлогою вагони польського виробництва Pesa. Решта, в основному, поодинокі і трисекційні української компанії “Татра-Юг” (21 одиниця), львівського заводу “Електрон” (8 трисекційних вагонів), 6 одиночних і 1 трисекційний трамвай на основі кузовів з частково низькою підлогою за мотивами “Татри-Т3” нового виробництва “Київського заводу елеткротранспорту”, а також по одному російському і білоруському трисекційному частково низькопідлоговому трамваю. До речі, з 1994 по 2009 роки для Києва не купили жодного нового трамвая.

Вихід в справі часткового (підкреслимо) поновлення київського трамвая був знайдений в так званій “підміні” вагонів. Виглядало це приблизно так. Комунальне підприємство “Київпастранс” замовляло, на тендерній основі, капітальний ремонт своїх старих трамваїв “Татра”. У всіх випадках, починаючи з 2012 і по 2018 роки, тендери вигравало ПрАТ “Київський завод елеткротранспорту” (КЗЕТ) – структура, яка ще за радянських часів входила в систему київського міського електротранспорту як промислове підприємство з виробництва нових і ремонту наявних трамваїв і тролейбусів, а потім була приватизована.

Всього з 2012 до 2018 року КЗЕТ “відремонтував” 140 вагонів моделі “Татра-Т3” і 10 “Татра-Т3М”. Однак, замість старих київських вагонів після ремонту КП “Київпастранс” отримувало зовсім інші вагони – закуплені в різних містах Чехії та Словаччини трамваї цих же моделей, відремонтовані до прийнятного для пасажирських перевезень стану. Справа в тому, що для підрядника (КЗЕТ) виявлялося дешевше самостійно закупити аналогічні старі вагони в Празі, Кошице, Мосту, Братиславі, перебудувати їх з “вузької” колії 1000 або 1435 мм на вітчизняну трамвайну колію 1520 мм, після чого передати замовнику. Пояснюється це досить просто – старі колишні чехословацькі трамваї після кількох десятків років роботи залишалися в дуже непоганому технічному стані, набагато кращому, ніж вагони тієї ж моделі після експлуатації в Києві.

Таким чином, для підрядника виявилося дешевше купити списаний вагон в Празі або іншому місті колишньої Чехословаччини, злегка підремонтувати його, перебудувати його ходові візки на колію 1520 мм, ніж капітально ремонтувати вагон того ж віку, але який пропрацював 25-30 років в Києві, але без серйозних капітальних ремонтів. При цьому підрядник брав на себе всі витрати з доставки та митного оформлення закуплених їм старих вагонів.

Ситуація дещо змінилася після того, як за такою ж “схемою” було “відремонтовано” десять вагонів моделі “Татра-Т6В5”. Їх КЗЕТ “замінив” на таку ж кількість вагонів іншої моделі – “Татра-Т6А5”, які відрізняються трохи меншою місткістю, меншими габаритами. Однак, вони більш нові – випущені не в кінці 1980-х, а в середині 1990-х “. Поки що таких вагонів закуплено під виглядом “ремонту” лише десять одиниць, з яких випробовується лише один. Ще шість вагонів вже поставлені.

Тендери на ремонт (заміну) київських трамваїв з 2012 по 2018 рр. – по датах оголошення тендерів:

29 серпня 2012 року – 5 трамваїв “Татра-Т3” за 4,914 млн. грн. або по 982 тис. грн. за вагон (приблизно 120 тис. доларів за вагон).
21 березня 2013 року – 15 вагонів “Татра-Т3” за 14,742 млн. грн. або по 983 тис. грн. за вагон (приблизно по 120 тис. доларів за вагон).
19 березня 2013 року – 15 вагонів “Татра-Т3” за 14,742 млн. грн. або по 983 тис. грн. за вагон (приблизно по 120 тис. доларів за вагон), замовлення пізніше скорочений до 11 вагонів.
3 березня 2015 року – 34 вагона “Татра-Т3” за 43,656 млн. грн. або по 1,284 млн. грн. (приблизно 80 тис. доларів за вагон за середнім курсом 1:15).
25 листопада 2015 року – 50 вагонів “Татра-Т3” за 74,48 млн грн. або по 1, 49 млн. грн. (приблизно 60 тис. доларів за вагон за середнім курсом 1:25) 30 серпня 2017 року – 1 вагон “Татра-Т3М” ( “Татра-Т6В5”) за 30 млн. грн. або по 2,29 млн. грн. за вагон (приблизно 88 тис. доларів за вагон).
23 березня 2018 року – 10 вагонів “Татра-Т3М” ( “Татра-Т6В5”) за 27 млн. грн. або по 2,7 млн. за один вагон (приблизно 103 тис. доларів за вагон) – в процесі виконання.

Таким чином, за період 2012-2018 рр. в Київ на основі фактичних поставок старих трамваїв з міст Чехії та Словаччини закупили 147 вагонів. З них “чистої” моделі “Татра-Т3” – 10 одиниць, моделі “Татра-Т3SUCS”, що вироблялася в 1980-і для Чехословаччини – 130 одиниць, “Татра-Т6А5” – 7 одиниць.

Середня ціна закупівлі такого вагона склала, приблизно, від мільйона гривень і більше або ж від 60 тисяч доларів за один трамвай – в залежності від поточного курсу гривні до долара та інших іноземних валют. Це, в середньому, трохи більше, ніж заплатила одеська мерія при закупівлі 10 старих трамваїв з Риги в другій половині 2015 року, які обійшлися по 994 тисяч гривень за вагон з урахуванням передпродажної підготовки.

Головним же результатом подібних масових закупівель уживаного рухомого складу для Києва слід визнати істотне поліпшення якості перевезень пасажирів на трамвайних маршрутів. Адже, з урахуванням нинішньої кількості рухомого складу, близько третини всіх трамваїв були замінені на вагони нехай і тієї ж моделі, але набагато кращої якості – як з точки зору їх технічного стану, так і надійності і безпеки.

Джерело





ІНШІ НОВИНИ