По всій Україні дорожчає проїзд: до чого готуватися

304

У 2018 році подорожчання цін на проїзд у громадському транспорті торкнулося багатьох українських міст. Кияни досі відходять від шоку після рішення столичної влади підняти вартість перевезень одразу вдвічі – з 4 до 8 гривень. Інші міста обійшлися лояльнішим підняттям ціни в середньому на 1-2 гривні.

Але й це ще не все, вже з 2019 року в низці українських міст оголосили про нове підвищення цін на проїзд у наземному й підземному транспорті.

Які причини для такого частого підняття вартості проїзду, і чи буде нова хвиля подорожчання – читайте у нашій статті.

У новий рік із новими тарифами

Із лютого 2019 року Львівська міська рада прийняла рішення про підвищення цін на проїзд у міських автобусах до 7 гривень. За словами заступника мера з питань ЖКГ Сергія Бабака, економічно обґрунтований тариф зараз становить 8,21 грн. Різницю ж у цих розрахунках перевізникам компенсують із міського бюджету.

Втім, в електротранспорті львівська влада поки вартість проїзду не підвищує.

Харків’янам у цьому сенсі пощастить значно менше: із 7 лютого в Харкові дорожчає проїзд у метро – до столичних 8 гривень. У метрополітені підвищення тарифів пояснили зростанням витрат на оплату праці та матеріали, вартістю енергоносіїв тощо.

Крім підземного транспорту в місті також збільшиться вартість проїзду в тролейбусах і трамваях – до 6 гривень.

У Кривому Розі міськрада ще в січні вирішила підвищити вартість проїзду в міських маршрутних таксі з 6 до 8 гривень. Рішення прийняли на прохання приватних перевізників через суттєве подорожчання вартості пального, запчастин, а також підвищення розміру мінімальної зарплати.

Крім цього, в місті планують підвищити тариф на проїзд в електротранспорті з 2,5 до 4 грн. Однак поки цей проект рішення ще перебуває на розгляді в Антимонопольного комітету України.

Але не подорожчанням єдиним. У Запоріжжі активістам вдалося домогтися зниження цін на проїзд у міських маршрутках. Суд скасував постанову Виконавчого комітету Запорізької міської ради про підвищення вартості проїзду до 7 гривень. У результаті ціни знизилися на гривню.

Єдине, що це не торкнулося комунального транспорту. У трамваях, тролейбусах і великих автобусах проїзд залишиться такий само – 4 і 5 грн відповідно.

А ось у Тернополі скаржаться на завищені тарифи в оплаті проїзду. Згідно з даними Держстату, проїзд у міському транспорті для тернополян за рік подорожчав на 42,3% – із 3,12 до 4,44 гривні. Крім того, в області чи не найбільший відсоток офіційних безробітних. Так Тернопіль опинився на другому місці серед українських міст із найдорожчими цінами в громадському транспорті.

Чи була причина для подорожчання

У коментарі OBOZREVATEL директор програми Інфраструктура Українського інституту майбутнього, колишній заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер пояснив, що собівартість проїзду розраховується з трьох основних показників: “Перший – амортизація самого транспорту, його потрібно ремонтувати, проходити техогляди й купувати новий. Другий – бензин, а третій – оплата праці”.

На думку експерта з транспорту, саме третя складова зіграла на підвищення вартості проїзду в Україні.

“Існує суттєва нестача кадрів. Люди виїжджають за кордон працювати, і щоб їх стримати, потрібно підвищувати їм зарплати”, – говорить він.

Також, на думку Шульмейстера, подорожчання пов’язане з тим, що у перевізників є бажання оновити рухомий склад, а для цього потрібні гроші.

Причини, щоб підняти ціни на проїзд, начебто достатньо аргументовані. Але експерт громадської кампанії “Європатруль” В’ячеслав Коновалов із такими аргументами зовсім не згоден. На його думку, перевізники підвищують тарифи чисто з “дикої жадібності”, оскільки автопарки не оновлюються, запчастини для транспорту не закуповуються, а пальне для маршруток і автобусів й узагалі подешевшало.

“Ціна необ’єктивно завищена. Можна згадати історію ще 2015 року, коли в Києві підвищили проїзд удвічі:до 4 гривень у метро і до 3-х – у наземному транспорті. Через два роки підняли ще на гривню. Обіцяли закупити фантастичну кількість автобусів, десь 300 штук, здається, і де?”, – запитує експерт із транспорту.

“В автобусному парку №7 на Бориспільській майже 240 автобусів стоять під парканом, вони зламані, а запчастин на ремонт немає. І тут же нам кажуть, що треба підвищити тарифи, вже вкотре, до 10 гривень”, – обурений Коновалов.

Він упевнений, що ситуація з громадським транспортом не змінилася, просто зросли корупційні апетити.

Чи буде нова хвиля подорожчання

У цьому питанні обидва експерти зійшлися в одному – “так, подорожчає”. Єдине, що влада це робитиме тільки після виборів.

Водночас Коновалов каже, що вже зараз йдуть розмови про підняття цін на проїзд у Києві до 10 гривень.

“Напередодні президентських виборів вони це навряд чи зроблять, а ось потім цілком можливо, що таке влаштують”, – заявив він.

Джерело






ІНШІ НОВИНИ