Обов’язкове маркування лікарських засобів з нанесенням спеціального коду для деяких категорій препаратів вводиться з січня 2021 року в Україні.
З 2023 року такий код буде обов’язковим для всіх ліків в країні. Це робиться, щоб захистити споживачів від фальсифікату, заявила правовий експерт Міністерства охорони здоров’я України з питань маркування лікарських засобів Марина Слободніченко.
« З січня 2021 року по кінець 2022 року має бути впроваджене обов’язкове маркування, але не всіх лікарських засобів, а планомірно, поетапно. Тут буде враховано думку виробника стосовно тих лікарських препаратів, які повинні бути обов’язковими до маркування», – сказала Слободніченко.
За словами експерта, на наступному етапі – з 2023 року маркування стане обов’язковим для всіх лікарських засобів в Україні, включно з тими, що імпортуються і що виробляються українськими компаніями, з метою захисту споживача від фальсифікату.
З 1 вересня запускається пілотний проект, який триватиме до кінця 2020 року. Міністерство охорони здоров’я має затвердити перелік учасників проекту та список ліків, які візьмуть участь в перших пробних етапах впровадження лікарських засобів з спеціальним маркуванням – 2D кодом на упаковці.
Крім того, передбачається налагодження системи взаємодії всіх учасників – виробників, аптек, дистриб’юторів.
«Які саме ліки увійдуть в пілотний проект, повинні визначити виробники самостійно, які категорії вони вважають найбільш ризикованими. Спочатку МОЗ виходив з того, що пріоритетом будуть “Доступні ліки”, але це не означає, що інші лікарські засоби не можуть потрапити в пілотний проект », – сказала Слободніченко.
Візуально на пачках препаратів маркування буде схожим на QR-код, який буде містити інформацію про виробника, термін придатності і інше. Код буде означати, що засіб знаходиться на обліку в єдиній системі.
На думку голови Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками Романа Ісаєнко, таке нововведення не спровокує виробників і аптеки підвищувати ціни на ліки, оскільки вони самі зійшлися на думці, що ініціатива необхідна.
«Коли аптечні мережі усунуть збитки від контрабанди і фальсифікату, який продається поза аптечною мережею, це компенсує всі витрати на впровадження програми», – пояснив Ісаєнко.