Вам потрібно купити подарунки на Новий рік. У вашому місті величезна кількість торгових центрів, але сил, часу і бажання об’їхати відразу кілька з них немає зовсім. Потрібно вибрати один, який підійде найбільше і відвідування якого не перетвориться на тортури, що досить імовірно в дні передноворічного ажіотажу. Для цього, якщо ви живете в столиці, потрібно переглянути усі наявні торгові центри Києва, а зробити це можна за посиланням https://knin.com.ua/realty/business-center/city-kiev-kind-shopping_center-price_kind-1.
Але для початку хотілося б зрозуміти, які вони бувають взагалі?
В першу чергу торгові центри розрізняють за способом організації простору і розміщення орендарів (магазинів, кафе, ресторанів). Торговий центр – це окремі магазини (кожен зі своєю касою), в які можна увійти з загального коридору. Таких торгових центрів більшість. Ще бувають універмаги – там, як правило, немає поділу на окремі магазини, всі товари знаходяться в загальному залі і обслуговуються загальними касами.
Ще є аутлет-центри. Це порівняно новий формат для України, хоча на Заході вони існують давно і дуже популярні. В аутлетах представлені речі з минулих колекцій відомих світових брендів зі значними знижками. Це не означає, що залишки одягу лежать купами, як в дисконт-центрах. Магазини в аутлетах виглядають як звичні бутики з красивою викладкою, примірочними і хорошим сервісом. Як правило, в хороших аутлетах розташовуються магазини преміальних брендів, тому там можна купити якісні товари з великою знижкою. Зазвичай знижки в аутлетах починаються від 30% і можуть доходити до 90% від початкової ціни в періоди сезонних розпродажів. Такі великі знижки досягаються в тому числі за рахунок розташування (аутлет зазвичай розташовуються за містом, де оренда нижча).
З видами зрозуміло, а що про організацію? Кажуть, що торгові центри спеціально зроблені так, щоб люди більше купували. Це правда?
Частково так. Жарт про те, що торговельні центри будуються за тими ж принципами, що і казино, не зовсім і жарт: відсутність вікон, годинників, всього, що могло б відвернути відвідувачів від шопінгу, – це реалії торгових центрів. Чим більше часу ви проведете в торговому центрі, тим більше покупок зробите. Раніше доходило до того, що в деяких торгових центрах ніде було присісти: керуючі компанії вважали, що якщо не ставити лавки, то людям просто доведеться безперервно ходити по магазинам. У підсумку все вийшло рівно навпаки – люди втомлювалися і йшли з магазину.
Останнім часом ситуація помітно змінюється. Торгові центри намагаються надати відвідувачам більше комфорту – практично обов’язковою частиною інфраструктури стали великі зони відпочинку, багато зелені, дитячі майданчики. Змінюється і архітектура: великі торгові центри все частіше намагаються імітувати міські вулиці – в європейському їхньому розумінні: з маленькими кафе, затишними лавками, фонтанами, живими рослинами, центральними площами-атріумами. Аутлет-центри, втім, спочатку саме так і будуються – як невеликий міський квартал з будинками-магазинами в один-два, максимум три поверхи, а між ними – невеликі пішохідні вулички.
Як відрізнити хороший торговий центр від поганого?
Так ставити питання не дуже коректно. Якщо торговий центр працює і туди ходять люди, значить, для своєї аудиторії він хороший. Ну або хоча б він виконує свою функцію. Проте є поняття «якісний торговий центр» – це сукупність показників, що характеризують сучасний зручний торговий центр.
Є кілька параметрів, за якими їх оцінюють: планування, розташування магазинів, дизайн, транспортна доступність. Головне завдання тих, хто будує, а потім керує торговим центром, – направити потоки покупців оптимальним способом. Тому в якісному торговому центрі немає тупикових галерей – рух в них організовано по колу, а ліфти і ескалатори розташовані так, щоб можна було швидко і без черг переміщатися між поверхами. Магазини повинні бути згруповані по зонах – тобто магазини одного профілю (наприклад, взуттєві) знаходяться поруч один з одним, щоб відвідувач, який, наприклад, шукає взуття, міг зайти в кілька взуттєвих лавок поспіль. Великі гіпермаркети зазвичай розташовані по краях торгового центру, щоб уникнути натовпу людей з візками продуктів, наприклад, біля магазину дорогої білизни. Крім того, дуже важливий внутрішній дизайн і атмосфера – торговий центр повинен бути добре освітлений, влітку в ньому має бути прохолодно, а взимку – тепло; музика не повинна «бити по вухах»; повинні бути організовані зони відпочинку – лавки і живі рослини в коридорах центру.
Ще один важливий для відвідувача параметр: сервіс в торговому центрі. Наприклад, в хорошому торговому центрі, особливо великому, дуже важлива навігація. Зробити її не так просто, як здається, і її розробка може коштувати недешево. Якщо вам не потрібно розгадувати покажчик як ребус, а достатньо одного погляду, щоб зрозуміти, де туалет, де вихід на парковку, а де можна поїсти, значить, керуюча компанія не стала економити і подбала про ваш час і нерви. До речі, часто на стійках інформації можна ще запитати паперовий план, де позначені всі магазини.