
Комітет Верховної Ради з питань нацбезпеки має невдовзі розглянути оновлений проєкт закону про Службу безпеки України, який надалі зі своїми висновками ймовірно рекомендуватимуть до ухвалення парламентом.
Стали відомі деякі деталі нової версії законопроєкту. Так, з переліку функцій СБУ викреслили ведення досудового розслідування. Починаючи з 2022 року спецвідомство не матиме права розпочинати нові розслідування. Всі розпочаті справи будуть передані до цього періоду відповідно до підслідності – до Державного Бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро, Нацполіції та Бюро економічної безпеки.
Зазначається, що до кінця наступного року необхідно буде закрити всі оперативно-розшукові справи, які передбачають негласний збір інформації. Викреслять такий рядок у переліку діяльності СБУ: “попередження, виявлення і припинення кримінальних правопорушень”.
Новий закон передбачає закриття в СБУ ізоляторів тимчасового тримання, стверджують джерела. Ця норма викликає невизначеність щодо решти повноважень СБУ, адже у проєкті є згадки про право оперативників на “затримання особи, яка вчинила правопорушення”. Невідомо, куди відправлятимуть затриманих, якщо у СБУ не буде ані слідства, ані СІЗО.
Концепція реформи СБУ, яка вже передбачена у Законі про нацбезпеку, полягає в тому, щоб спецслужба перетворилася на контррозвідувальний орган, який ефективно виявлятиме загрози нацбезпеці, запобігатиме їм та протидіятиме гібридним агресіям.
Водночас, в СБУ наполягають на збереженні права на розслідування. Тоді як міжнародні партнери переконують, що контррозвідка стане ефективнішою, якщо буде відділена від слідства. Мовляв, практики НАТО є доказом цього.
Також тимчасове обмеження прав і свобод з боку контррозвідувальників буде допускатися лише “за дозволом суду”. Додано норму про те, що дії працівників СБУ можуть бути оскаржені в суді.