У зв’язку з пандемією близько 3,2 тисячі шкіл перейшли на дистанційне навчання. При цьому значна частина батьків обурені його організацією, рівнем знань та самим форматом.
Що каже закон про дистанційне навчання
Згідно зі статтею 23 закону України “Про освіту”, школи мають юридичну та організаційну автономію. Тому заклад освіти може самостійно організовувати свою роботу за рішенням педради під час надзвичайних обставин чи дії карантинних обмежень. Школа може перейти на дистанційку за допомогою технічних засобів комунікації, доступних для учасників освітнього процесу.
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти визначає, як такий формат мають організувати. Його затвердили наказом Міністерства освіти й науки від 8 вересня 2020 року № 1115 “Деякі питання організації дистанційного навчання”.
Головні вимоги до дистанційки
Як повідомляють у МОН, під час дистанційного формату навчання повинні враховуватись інтереси учнів. Це включає:
- регулярну та змістовну взаємодію вчителів з учнями;
- створення умов для повноцінної участі у заняттях осіб з особливими освітніми потребами з обов’язковим урахуванням індивідуальної програми розвитку;
- регулярне відстеження результатів навчання учнів та, за потреби, надання їм підтримки;
- використання телефонного, поштового зв’язку тощо для учнів, які не мають змоги навчатись онлайн із поважних причин.
Яким має бути навантаження школярів
Дистанційне навчання повинне відповідати державним стандартам освіти, а умови мають бути здоровими, нешкідливими та безпечними. При цьому учнів не можна перевантажувати.
Для закладів загальної середньої освіти санітарний регламент затверджений наказом МОЗ від 25.09.2020 № 2205. Він визначає такий час на домашні завдання:
- не більше 1 години у 3-5 класах;
- 1,5 години у 6-9 класах;
- 2 години – у 10-11(12) класах;
- учням 1-2 класів домашнє завдання не задається.
У МОН наголосили, що важливим є дотримання санітарно-гігієнічних вимог, зокрема щодо обсягу та форм подання навчального матеріалу, завдань для самоперевірки та оцінювання, а також недопущення перевантаження за часом під час роботи за комп’ютером тощо.
Хто відповідає за організацію дистанційного навчання
Відповідальним за дистанційку є керівник навчального закладу, тобто директор чи директорка школи.
Керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень організовує діяльність закладу освіти, забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм, – пояснили у МОН.
Куди звертатись, якщо є питання до дистанційки
Якщо у батьків школярів виникають питання до дистанційного навчання, то можна звертатись до керівника навчального закладу або відповідного органу управління у сфері освіти, якому підпорядковується заклад.
Державний контроль у сфері освіти здійснює (стаття 69 закону “Про освіту”) Державна служба якості освіти та її територіальні органи. Вони можуть проводити інституційний аудит та позапланові перевірки, а підстави для цього наступні:
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило чи може спричинити шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, до якого додаються документи чи їхні копії, що підтверджують такі порушення (за наявності);
- необхідність перевірки виконання розпорядження про усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю);
- звернення освітнього омбудсмена.
У МОН наголосили, що Державна служба якості освіти та її територіальні органи постійно контролюють якість освітніх послуг під час дистанційного навчання. Якщо вчитель щось порушує, то до дисциплінарної відповідальності директора школи.