У будь-який час року колеса повинні бути накачані до оптимального тиску. Однак далеко не всі автовласники звертають хоч якусь увагу на стан шин, якщо вони не спущені мало не “в нуль”.
У будь-якої машини є заводська інструкція з експлуатації, в якій кожен автовиробник чітко вказує оптимальний тиск в шинах свого дітища. Відхилення тиску в колесах від цього рівня може привести до тих чи інших проблем з усією машиною.
“Неправильним” тиск в шинах може стати навіть у випадку, коли ви особисто проконтролювали його, коли гума змінювалася на шиномонтажі. Коли змінювали колеса, а працівник майстерні накачав по 2 атмосфери в кожне колесо (в приміщенні було близько 20°C). Прийшла зима і температура за вікном впала, скажімо, до -20°C повітря, як і всі тіла при охолодженні, стискається. І повітря в шинах теж.
Коливання температури між 20 тепла і 20 морозу зменшить тиск в шині з початкових 2 атмосфер до приблизно 1,7. В процесі їзди повітря в покришці, звичайно, трохи нагрівається і злегка компенсує падіння тиску. Але хоча б трохи. На недокачаних колесах навіть влітку будь-яка машина поводиться так, немов їде по холодцю, набагато гірше слухається керма, норовить виїхати назовні повороту, не тримає траєкторію навіть на прямій.
Гальмівний шлях у машини зі зниженим тиском у колесах збільшується на кілька метрів. А тепер додамо до цього неподобства такі незмінно зимові атрибути як сльота на асфальті, сніг або крижаний накат.
Їзда на спущених колесах в такому антуражі перетворюється на справжню рулетку (потрапимо/не потрапимо в ДТП) і тримає водія в постійній напрузі під час поїздки. Про підвищений знос покришок через зниженого тиску в ситуації, коли до ДТП — рукою подати і згадувати вже не потрібно.
Але можлива і зворотна ситуація, коли колеса перекачані. Так може статися, наприклад, коли водій морозним ранком виходить до машини, виявляє, що всі її колеса недокачані за описаним вище сценарієм теплового стиснення. Що зробить турботливий господар? Правильно — візьме насос і накачає їх до 2-2,2 атмосфери, як зазначено в керівництві по експлуатації. А через тиждень морози зникнуть і настане чергова відлига — як це останнім часом частенько буває. Повітря в колесах, як і все навколо, при цьому нагрівається і підніме тиск набагато вище необхідного — до 2,5 атмосфер і більше. Коли машина починає рухатися, то колеса нагріваються ще сильніше і тиск в них підскакує ще вище. Машина на перекачаних колесах їде — як козел по камінню скаче. Хід стає вкрай жорстким, кузов і підвіску стрясають потужні вібрації навіть на здавалося б рівній дорозі. А потрапляння в ямку, яку при нормально накачаних колесах водій і не помітив би, може привести навіть до руйнування покришки і диска.
Загалом, їздити в такому режимі довго вкрай дискомфортно і водій мимоволі буває змушений знизити тиск до нормального. Таким чином, взимку недокачані колеса помітно більш небезпечні, ніж перекачані.