Названо причини найпотужнішого вибуху наднової в історії

У вересні 2006 року в сузір’ї Персея, розташованому в 240 мільйонах світлових років від нас, спалахнула наднова зірка. Вона виявилася в 50 мільярдів разів яскравіша за Сонце. Протягом 70 днів сяйво розросталося, затьмарюючи свою рідну галактику і в сотні разів перевершуючи потужність типової наднової. Вчені відзначили, що цей зоряний вибух став найяскравішим з усіх, коли-небудь виявлених.

Причини космічного катаклізму довгий час залишалися нез’ясованими. Лише зараз, через більш ніж 10 років, астрономи змогли відновити послідовність подій, повідомляють Діалоги з посиланням на Science.

Вони проаналізували емісійні лінії, випущені гіперновою приблизно через рік після вибуху, і виявили в них велику кількість заліза. Таке могло статися, тільки якщо наднова взаємодіяла з якоюсь «сторонньою» хмарою зоряного матеріалу, викинутою сотні років назад.

Вчені припустили, що вибух породила не одна зірка, а дві. Ймовірно, спочатку існувала бінарна (подвійна) система, де білий карлик поступово перетворився в гігантського або надгігантського компаньйона.

На думку авторів наукової роботи, за 10-200 років до появи наднової ці зірки зіткнулися і викинули в навколишній простір газоподібну оболонку з зоряної речовини (ядра в таких випадках поступово зливаються). Коли стався вибух, цей газ посилив його яскравість до «приголомшливих рівнів» і привніс в емісійні лінії частки заліза.

Втім, вчені відзначили, що пояснення суто теоретичне. У них поки не було можливості спостерігати злиття бінарних зірок в режимі реального часу (в Чумацькому Шляху такі події відбуваються не частіше одного разу на 10 тисяч років) і підкріпити свої спостереження реальними фактами.