Біля мертвої зірки знайшли гігантську планету

Астрономи, вивчаючи мертву зірку в сузір’ї Дракона, виявили поряд з нею гігантську планету розміром з Юпітер. Ці об’єкти розташовані в 80 світлових роках від Сонячної системи, повідомляє Nature.

Дані телескопів показали, що яскравість зірки зменшується наполовину приблизно кожні півтора дня. Це означає, що повз неї проходить щось масивне. Вченим спочатку було важко інтерпретувати дані, так як їм заважали відблиски від сусідньої яскравої зірки. Тому вони доповнили дані TESS з наземних телескопів більш високою роздільною здатністю.

«Як тільки відблиски опинилися під контролем, за одну ніч ми отримали набагато кращі і чисті дані, ніж за місяць спостережень з космосу», – розповіли астрономи.

Спостереження підтвердили наявність планети. Вона отримала назву WD 1856 b. Її зірка-господар відноситься до класу білих карликів. Це невеликі і неймовірно щільні ядра, що залишилися від світил, які завершили свій життєвий цикл. Вчені відзначили, що WD 1856 b буквально «нависає» над крихітною зіркою, здійснюючи один оборот за 34 години. Відстань між ними в 20 разів менша, ніж відстань між Сонцем і Меркурієм.

Відомо, що вмираюча зірка поглинає всі навколишні її планети. Тому планету WD 1 856 можна назвати унікальною – вона зуміла «врятуватися».

«Ми ніколи раніше не бачили свідчень того, що планета підійшла так близько до білого карлика і вижила», – зазначив автор наукової роботи Ендрю Вандербург з Університету Вісконсін-Медісон в США.

За однією з теорій, під час загибелі зірки гігант знаходився набагато далі і підійшов впритул вже після перетворення світила в білий карлик. Такі дослідження викликають великий інтерес у вчених, оскільки показують віддалене майбутнє нашої Сонячної системи. Через 5-10 мільярдів років Сонце також має загинути і перетворитися в білий карлик. Вважалося, що при цьому зникнуть і планети. Але нові дані ставлять це твердження під сумнів.