Вчені з Національного центру наукових досліджень Франції і Університету Пуатьє знайшли пояснення феномену «мертвої води». Вперше його помітили в 1893 році – кораблі, що прямують по курсу, несподівано завмирали на місці навіть при працюючих двигунах. Ніяких зовнішніх причин для такої зупинки при цьому не спостерігалося – з боку здавалося, що їх якимось чином утримує сама водна маса, повідомляє PNAS.
В кінці XIX століття норвезький дослідник Фрітьоф Нансен випробував це дивне явище, відправившись через Північний Льодовитий океан. Його корабель був «уповільнений» таємничої силою і ледь міг маневрувати, не кажучи вже про те, щоб набрати швидкість.
Подальші дослідження показали, що подібне відбувається при змішуванні солоної і прісної води – хвилі, що виникають на кордоні цих шарів, взаємодіють з кораблем, створюючи лобовий опір.
Також виявилося, що опір буває двох видів. Перший зупиняє рух, а другий викликає коливання швидкості «захопленого» корабля. Причина останнього явища довгий час залишалася невідомою.
Автори нового дослідження постаралися знайти відповідь на це питання за допомогою математичного моделювання та практичних експериментів на воді. Виявилося, що зміни швидкості пов’язані з виникненням специфічних хвиль, за якими корабель рухається взад-вперед, як на конвеєрній стрічці. Але рано чи пізно він залишає цю пастку і досягає стабільної швидкості.
Вчені припустили, що саме такий природний феномен міг стати причиною загибелі флоту цариці Клеопатри в битві при Акції (31 рік до нашої ери). Великі кораблі Клеопатри зустрілися з невеликими судами Октавіана Августа (засновника Римської імперії) і зазнали поразки, хоча й були краще оснащені. Можливо, заливши Акції захопив їх в «водний полон», не дозволивши зрушити з місця.