У Мексиці знайшли гігантську маску майя

У Мексиці під час проведення розкопок на півострові Юкатан археологи виявили гігантське зображення невідомого божества майя.

Як повідомляє Live Science, археологи розповіли про відкриття тільки зараз, хоча сам артефакт був виявлений ще в 2017 році. Гігантська маска розміром з людину була знайдена на археологічній ділянці УКАН, недалеко від сучасного міста Мотуль.

З тих пір дослідники з Національного інституту антропології та історії Мексики (INAH) ретельно працювали над її відновленням. Про відкриття не повідомлялось заради безпеки самого артефакту. Існував ризик того, що до нього могли дістатися і зруйнувати “мисливці за скарбами”.

По суті, увесь цей час вчені ховали історичну цінність від мародерів. Більше того, в 2017 році археологи навмисно знову закопали цю маску, щоб ніхто її не виявив. А самі повернулися на місце тільки після того, як знайшли необхідне обладнання і фінансування. Роботи з реставрації об’єкта були завершені недавно.

У процесі реставрації та консервації археологи зміцнили тендітні частини маски, повернули у вихідне положення ті частини, які були зміщені з плином часу. Крім того, поверхня артефакту була ретельно очищена, що дозволило розкрити всі візерунки і навіть кольори, що збереглися.

Сам артефакт порядком спантеличив дослідників. Він датований пізнім періодом майя (близько 300 м до н.е. – 250 р н.е.). Маска являє собою зображення обличчя невідомого божества або якоїсь дуже важливої людини, представника еліти суспільства того періоду часу.

“Маски, подібні до цієї, повторюють обличчя людей з особливими рисами, які можуть бути пов’язані з божествами або персонами з видатним соціальним статусом”, – йдеться в заяві INAH.

Вчені уточнюють, що подібні барельєфи майя зазвичай розміщували навколо сходів пірамідальних споруд. Раніше археологи знайшли схожі артефакти в Аканче і Ісамаль, але це перший подібний випадок в УКАН. До речі, в цьому древньому місті розташовані кургани, заради дослідження яких був створений спеціальний проект. Не виключено, що якась частина цих споруд має пірамідальну форму.

Цікаво, що після реставрації археологи знову “поховали” маску. У INAH пояснили це тим, що даний пам’ятник і археологічна ділянка поки ще не мають правового захисту. Тому маску повторно сховали від мародерів, щоб забезпечити довгострокове зберігання унікального артефакту на місці, де він і був знайдений.