Вірусологи виявили патогени, що спричинили виникнення життя на Землі

Вчені виявили сліди вірусів, прихованих у давній групі мікробів, які сприяли виникненню складного життя на Землі, починаючи від грибів та закінчуючи людьми. Роботи групи вірусологів було опубліковано у журналі Nature Microbiology.

Мікроби, відомі як асгардські археї, населяють дно океану, і існували Землі до появи перших еукаріотичних клітин. Раніше вважалося, що складні форми життя на планеті виникли в ході зараження вірусами асгардських архей, проте до сьогодні ця теорія не мала доказів.

Щоб підтвердити гіпотезу, дослідники використовували глибоководний підводний апарат для збирання зразків донних відкладень та мікробів із басейну в Каліфорнійській затоці. Потім вчені шукали в ДНК архей докази перенесеної вірусної інфекції методом CRISPR, за допомогою якого змогли знайти імунну відповідь мікробів на віруси у вигляді збереженого патогенів ДНК.

У ході роботи вчені виявили шість вірусів, які заражають два типи архей Lokiarchaeota і Helarchaeota, названих на честь скандинавських богів Локі і Хель. Дослідники також назвали віруси на честь скандинавських міфологічних істот, у тому числі гігантського вовка Фенріра та дракона Нідхогга.

Аналогічним чином в іншому дослідженні вчені виявили три групи вірусів сімейного рівня, які вони назвали на честь трьох норн (у скандинавській міфології – три жінки, чарівниці, наділені чудовим даром визначати долі людей та богів) – Вірд, Верданді та Скульд.

Працюючи з вірусною ДНК, дослідники спромоглися визначити, як віруси можуть виглядати. Наприклад, віруси, названі на честь Верданді, мають хвости, що виходять за зовнішню оболонку, а патогени Вірди формою нагадують лимон.