Вчені вирахували вірогідність зустріти двійника

У 2017-му американець Джосайя Мартін прославився неймовірною схожістю з головним героєм серіалу “Гра престолів” Джоном Сноу.

Через рік в одному з російських акаунтів Instagram знайшли точну копію дружини англійського принца Гаррі Меган Маркл. У подібних збігах немає ніякої містики, запевняють вчені. Двійникам є цілком раціональне пояснення.

Один на трильйон

У 2016 році ірландська студентка Ніамей Джині запустила в соціальних мережах кампанію з пошуку свого двійника. Вже через пару місяців вона познайомилася з американкою Ірен Адамс, схожою на неї як дві краплі води. Тест ДНК показав, що дівчата, незважаючи на разючу зовнішню схожість, родички. Їх загальний предок жив пізніше 20 тисяч років тому.

Вчені з університету Аделаїди (Австралія) проаналізували дані вимірювань близько чотирьох тисяч осіб і виділили вісім ключових параметрів, за якими можна визначити ступінь подібності різних людей. Перш за все це відстань між очима, вухами і бровами, довжина носа і ширина рота.

Результати розрахунків показали: ймовірність того, що десь на Землі живе хоча б одна пара людей, у яких збігаються всі вісім параметрів, – 1:135. Однак їх шанс зустрітися – один на трильйон.

Віддалена схожість

Австралійські вчені досить жорстко підійшли до визначення двійників. Якщо відстані між вухами відрізнялися всього на один сантиметр, людей не вважали схожими один на одного. Але людський мозок сприймає обличчя інакше.

Згідно з дослідженням американських нейробіологів, ряд зон нашого мозку, відповідальних за сприйняття і розпізнавання обличчя, активуються, тільки якщо зображення обличчя виникає разом із зображенням тіла. На думку вчених, це дозволяє правильно інтерпретувати міміку, вираз очей і емоційний стан людини.

На відміну від штучних систем розпізнавання обличчя, ми здатні визначати знайомих навіть по сильно спотвореним знімкам. В експерименті американських дослідників добровольці впізнавали обличчя знаменитостей, незважаючи на те, що ті були витягнуті: їх ширина становила всього чверть від первісної. Іншими словами, мозок сприймає весь образ цілком. Тому незначна різниця в співвідношенні спільних рис ніяк не вплине на результат – вважати людей схожими чи ні.

Генетики з Великобританії з’ясували, що форма носа, його ширина і загостреність визначається всього чотирма генами, а форма підборіддя залежить лише від одного гена.

Як з’ясували британські дослідники, людина здатна запам’ятати в середньому близько п’яти тисяч осіб. Індивідуальні показники коливаються від тисячі до десяти тисяч. І це сильно збільшує шанси прийняти віддалено схожу на когось людину за його двійника.

Скульптори обличчя

Найважливіші риси обличчя для впізнаваності – очі, рот, ніс і брови. Однак саме їх формування цілком залежить від генів, з’ясували вчені з Імперського коледжу в Лондоні.

Вони порівняли набори схожих і різних рис для однояйцевих близнюків і двійнят і виявили, що майже зі стовідсотковою ймовірністю форма і розміри кінчика носа, розташування внутрішніх куточків очей, вилиці, області навколо рота і охоплення голови визначаються генами.

Ці дані підтверджуються результатами роботи міжнародної групи вчених, які, намагаючись зрозуміти, які гени впливають на морфологію обличчя, дали одне з можливих пояснень існування двійників. Фахівці проаналізували знімки, отримані в результаті магнітно-резонансної томографії мозку добровольців, і їх фотографічні портрети, щоб створити карту “відправних точок” на обличчі і орієнтуватися при визначенні відстані між ними. Потім застосували геном-асоційований підхід до дослідження майже десяти тисяч європейців з незалежними повтореннями з метою виявити варіанти ДНК, залучені в розвиток людини.

Схожих зовні добровольців розділили на п’ять груп, і виявилося, що риси обличчя, що додавали схожість, – результат роботи одних і тих же варіацій генів. Якщо у людей, які не перебувають у родинних стосунках, ці гени розташовані на одному локусі – певному місці хромосоми, то у них будуть однакові риси обличчя.