Експерти з’ясували основну небезпеку вулканів для людей

Вчені провели дослідження і встановили, чому пірокластичні потоки, які виникають при виверженні вулканів, досягають високих швидкостей, завдаючи істотних руйнувань. Про роботу фахівців новозеландського Університету Мессі сказано в статті, опублікованій в виданні Nature Geoscience.

Як зазначається, експерти побудували масштабну модель вулканічних вивержень, помістивши більше тонни змішаного з повітрям гарячого матеріалу, в тому числі пемзу і попіл, на спеціальну гірку довжиною 35 метрів. Вона була споруджена для симуляції схилу вулкана. При цьому фахівці записали свій експеримент на високошвидкісну камеру.

Під час ковзання попелу і уламків породи вниз виникає аналог пірокластичного потоку. При цьому в його основі формується шар, багатий повітрям. Область щільного гарячого матеріалу утворюється поблизу основи течії, переміщаючись поверх газу з невеликим тертям.

Виникнення пірокластичних потоків відбувається під час катастрофічних вивержень по типу плініанських або пелейських. Вони утворюються при руйнуванні частини вулканічної колони або лавового купола. Температура всередині потоку може підвищуватися до 1000 градусів Цельсія, при цьому швидкість гарячої лавини часом досягає 700 км/год. Дане явище – одна з основних причин смертей, пов’язаних з виверженнями вулканів.

Раніше експерти, проаналізувавши історію природних катаклізмів в Каліфорнії за останні п’ять тисяч років, прийшли до висновку, що найближчі 30 років у цьому регіоні може статися виверження вулкана.