Вчені: спалах на Сонці може паралізувати світові електромережі

Астрономи, що вивчають зірки Чумацького шляху, давно знайомі з феноменом «надзвичайних спалахів».

Це одна з найяскравіших (в прямому сенсі слова) подій в галактиці, її можна побачити з відстані сотень світлових років.

Спалахи відбуваються, коли зірки з невстановлених досі причин викидають величезні кількості енергії.

Вважалося, що такі вибухи характерні виключно для молодих і активних світил.

Але, за даними нового дослідження, спалахи можуть відбуватися і в більш старих зірках, хоча і набагато рідше – раз в декілька тисяч років, повідомляє Astrophysical Journal.

Не виключено, що подібна подія трапиться і на Сонці, яке зараз знаходиться приблизно в середині свого життєвого циклу.

В такому випадку на Землю обваляться хвилі високоенергетичного випромінювання. Вони здатні порушити роботу електроніки по всьому світу, викликати масові блекаути і паралізувати супутники зв’язку на орбіті планети.

«Є певна ймовірність, що ми можемо випробувати таку подію в найближчі 100 років або близько того”, – попередили представники Колорадського університету в Боулдері.

Цікаво, що вперше явище «надзвичайних спалахів» виявили завдяки телескопу Kepler. Апарат, запущений в 2009 році, повинен був шукати екзопланети навколо далеких зірок, але несподівано помітив щось незвичайне в самих зірках: іноді їх світло різко ставало яскравішим.

Такі «вибухи» були в сотні і навіть тисячі разів могутніше звичайних спалахів на Сонці.

Щоб більше дізнатися про це явище, вчені проаналізували активність сонцеподібних зірок.

Виявилося, що частота спалахів залежить від віку світила: молоді «вибухають» приблизно раз в тиждень, старіші – раз в декілька тисячоліть.

Але жителям Землі не варто розслаблятися. Автори дослідження відзначили, що черговий потужний вибух на Сонці – питання часу, і він може відбутися швидше, ніж ми очікуємо.

«Якщо спалах відбувся тисячу років тому, це, ймовірно, не було великою проблемою. Люди просто помилувалися на північні сяйва. Але тепер, коли все наша життя пов’язане з електронікою, ситуація зовсім інша », – зазначив провідний автор наукової роботи Юта НОТС.