Не хмара і не зірка: в Чумацькому Шляху знайшли невідомі науці об’єкти

У центрі Чумацького Шляху виявили раніше невідомі науці об’єкти, які «виглядають як газ і поводяться, як зірки». Вони розташовуються в околицях надмасивної чорної діри Sagittarius A*, повідомляють Діалоги з посиланням на Nature.

Спостереження показали, що ці об’єкти більшу частину часу виглядають компактними. Але, коли їх орбіти наближаються до чорної діри, вони починають розтягуватися.

Космічні тіла виділили в особливий клас: G-об’єкти. Перший з них (G1) був вперше помічений в 2005 році. Сім років по тому німецькі астрономи відкрили його «побратима» – G2. Вчені спостерігали за ними протягом ряду років і згодом виявляли все більше дивацтв.

В ході останнього дослідження вчені з Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі ідентифікували ще чотири таких об’єкти: G3, G4, G5 і G6. Вони знаходяться на різних орбітах і обертаються з періодичністю від 170 до 1600 років.

У 2014 році вчені отримали важливу підказку про природу цих тіл. Одне з них (G2) зблизилося з чорною дірою і раптово подовжилося, а більша частина його газового шлейфу виявилася розірваною на частини. Об’єкт, за словами авторів дослідження, був «розтягнутий і перекручений» і начебто втратив зовнішню оболонку. Але, віддаляючись від чорної діри, він знову став набувати нормальних розмірів.
До цього моменту G2 і його «побратимів» вважали хмарами водневого газу. Але в такому випадку Sagittarius A * мала розірвати і поглинути його, а цього не сталося.

Вчені припустили, що розгадка таємниці – подвійна система зірок. У звичайному стані світила замкнуті на загальній орбіті і проходять через природні життєві цикли. Але іноді вони стикаються, утворюючи одну велику зірку. При цьому виникає величезна хмара пилу і газу, яке оточує нове світило протягом приблизно одного мільйона років.

«Щось повинно було зберегти G2 компактним і дозволити йому пережити зближення з чорною дірою. Це говорить про те, що всередині газової хмари присутній зоряний об’єкт », – зазначили вчені.

З приводу інших п’яти об’єктів у вчених немає впевненості, але вони також можуть бути продуктами злиття подвійних зірок. Гравітаційні сили чорної діри могли порушити орбіти світил і змусити їх врізатися один в одного.

Очевидно, що G-об’єкти мають багато спільного. Вчені мають намір продовжувати спостереження і шукати нову інформацію про ці загадкові космічні тіла.