На найближчій до Землі екзопланеті може існувати життя

За допомогою комп’ютерних моделей, що використовуються для вивчення кліматичних змін на Землі, дослідники з’ясували, що при дуже широкому спектрі можливих умов Проксіма Центавра b може підтримувати великі обсяги рідкої води на поверхні, а значить, і життя.

Проксіма Центавра – маленький холодний червоний карлик, розташований всього в 4,2 світлового року від Сонця. Незважаючи на відносну близькість зірки, учені мало знають про планету, що обертається навколо неї, не рахуючи того, що її маса в 1,3 рази більша за масу Землі й вона робить повний оборот навколо своєї зірки кожні 11 днів.

Ентоні Дель Дженні, планетолог з Інституту космічних досліджень імені Годдарда в Нью-Йорку, і його колеги опублікували в журналі Astrobiology роботу, в якій описують проведені дослідження за допомогою комп’ютерних симуляцій.

Проксіма Центавра b обертається навколо зірки в зоні населеності, отже, отримує достатньо світла, щоб вода на її поверхні не замерзала. Однак ця зона знаходиться дуже близько до червоного карлика. Планета могла потрапити в приливний захват через гравітаційні сили зірки. Це означає, що Проксіма Центавра b увесь час повернена до свого сонця однією і тією ж стороною.

У більш ранніх симуляціях, про які писали в 2016 році в журналі Astronomy & Astrophysics, вчені змоделювали гіпотетичну атмосферу на Проксіма Центавра b і припустили, що півкуля екзопланети, яка повернута до зірки, може бути спалена інтенсивним світінням, а океан, який повернений до космосу, може бути замерзлим. Виходить, на Проксіма Центавра b може існувати тільки коло теплого моря – команда Дель Дженні називає цей сценарій «планетою – очним яблуком».

Однак нові симуляції повніші. У них також включений динамічний циркулюючий океан, здатний ефективно переносити тепло з одного боку екзопланети на іншу. В роботі астрономів рух атмосфери і океану поєднався таким чином, що навіть незважаючи на те, що нічна сторона ніколи не отримує зоряного світла, на ній є смуга рідкої води в районі екватора.

Дель Дженні порівняв це тепло з морським кліматом на Землі. Східне узбережжя США тепліше, так як Гольфстрім приносить теплу воду з тропіків. У Каліфорнії ж, навпаки, океанічні потоки приносять холодну воду з півночі, через що Західне узбережжя холодніше.

В цілому команда провела 18 окремих симуляцій, вивчаючи вплив гігантських континентів, тонких атмосфер, різних атмосферних складів і навіть зміни кількості солі в Світовому океані. Практично у всіх моделях у Проксіма Центавра b в результаті був відкритий океан, що зберігався принаймні на якійсь частині її поверхні.