На найближчій до Землі екзопланеті може існувати життя

2468

За допомогою комп’ютерних моделей, що використовуються для вивчення кліматичних змін на Землі, дослідники з’ясували, що при дуже широкому спектрі можливих умов Проксіма Центавра b може підтримувати великі обсяги рідкої води на поверхні, а значить, і життя.

Проксіма Центавра – маленький холодний червоний карлик, розташований всього в 4,2 світлового року від Сонця. Незважаючи на відносну близькість зірки, учені мало знають про планету, що обертається навколо неї, не рахуючи того, що її маса в 1,3 рази більша за масу Землі й вона робить повний оборот навколо своєї зірки кожні 11 днів.

Ентоні Дель Дженні, планетолог з Інституту космічних досліджень імені Годдарда в Нью-Йорку, і його колеги опублікували в журналі Astrobiology роботу, в якій описують проведені дослідження за допомогою комп’ютерних симуляцій.

Проксіма Центавра b обертається навколо зірки в зоні населеності, отже, отримує достатньо світла, щоб вода на її поверхні не замерзала. Однак ця зона знаходиться дуже близько до червоного карлика. Планета могла потрапити в приливний захват через гравітаційні сили зірки. Це означає, що Проксіма Центавра b увесь час повернена до свого сонця однією і тією ж стороною.

У більш ранніх симуляціях, про які писали в 2016 році в журналі Astronomy & Astrophysics, вчені змоделювали гіпотетичну атмосферу на Проксіма Центавра b і припустили, що півкуля екзопланети, яка повернута до зірки, може бути спалена інтенсивним світінням, а океан, який повернений до космосу, може бути замерзлим. Виходить, на Проксіма Центавра b може існувати тільки коло теплого моря – команда Дель Дженні називає цей сценарій «планетою – очним яблуком».

Однак нові симуляції повніші. У них також включений динамічний циркулюючий океан, здатний ефективно переносити тепло з одного боку екзопланети на іншу. В роботі астрономів рух атмосфери і океану поєднався таким чином, що навіть незважаючи на те, що нічна сторона ніколи не отримує зоряного світла, на ній є смуга рідкої води в районі екватора.

Дель Дженні порівняв це тепло з морським кліматом на Землі. Східне узбережжя США тепліше, так як Гольфстрім приносить теплу воду з тропіків. У Каліфорнії ж, навпаки, океанічні потоки приносять холодну воду з півночі, через що Західне узбережжя холодніше.

В цілому команда провела 18 окремих симуляцій, вивчаючи вплив гігантських континентів, тонких атмосфер, різних атмосферних складів і навіть зміни кількості солі в Світовому океані. Практично у всіх моделях у Проксіма Центавра b в результаті був відкритий океан, що зберігався принаймні на якійсь частині її поверхні.