Вчені назвали терміни найбільшого вимирання в історії Землі

Найбільше в історії Землі масове вимирання, що відбулося 252 мільйони років тому, йшло різними темпами на суші і в океані. На це вказали пласти скам’янілостей з Південної Африки і Австралії, повідомляє Nature Communications.

Учені зробили висновок, що глобальні зміни на суші почалися на сотні тисяч років раніше і в кінцевому підсумку призвели до зникнення 70% всіх наземних видів. Пізніше морське вимирання знищило 95% водних мешканців. Крім того, в різних частинах планети ці процеси протікали з різною інтенсивністю.

Вважається, що катастрофа сталася через тривалі виверження вулканів на території сучасного Сибіру. Але такий «розкид» в часі передбачає, що у вимирання було кілька не пов’язаних один з одним причин.

«Більшість вчених думає, що земний колапс почався в той же час, що і морський, і що він стався одночасно в Південній і Північній півкулях. Той факт, що глобальні зміни не були синхронними в Північній і Південній півкулях, не вписується в цю теорію», – зазначили автори наукової роботи.

В рамках нового дослідження вчені провели уран-свинцеве датування зразків древніх відкладень з декількох континентів. Виявилося, що масове вимирання, яке призвело до зникнення звичної фауни, сталося в Південній Америці на 300 тисяч років раніше, ніж в Китаї, а в Австралії – на 400 тисяч років раніше загальноприйнятої дати. При цьому зникнення флори і фауни на землі не збігалося з процесами, що протікають в морських екосистемах.

Автори припустили, що до вимирання привів цілий комплекс чинників. Головним з них, очевидно, слід визнати виснаження озонового шару. Крім того, свій внесок внесли потепління клімату, зростання кількості вуглекислого газу в атмосфері і підкислення океанів.

Інше дослідження показало, що в період масового вимирання в атмосфері планети зібралися великі запаси ртуті. Ця речовина, викинута у повітря вулканами, могла негативно позначитися на живому світі Землі.