Знайдена причина найбільш руйнівних землетрусів на Землі

Ми постійно дізнаємося все більше інформації про тригери землетрусів, але вченим потрібно дізнатися ще багато чого про те, як працюють сейсмічні зрушення насправді. Геологи вважають, що нарешті визначили ключовий механізм, що стоїть за деякими з найсильніших землетрусів на планеті.

Дослідники знайшли в десятках кілометрів під поверхнею планети можливий фактор, що провокує “мегаземлетрус”.

Так звані «мегаземлетруси» відбуваються в зонах субдукції, де одна тектонічна плита заходить під іншу. Вони особливо часто зустрічаються в районі Тихого і Індійського океанів і нерідко призводять до гігантських цунамі.

Нове дослідження припускає, що поступовий, повільний рух породи глибоко під зоною субдукції може бути ключем до розуміння того, як виникають ці найсильніші підземні поштовхи. Потенційно, це відкриття може поліпшити моделі прогнозування, що дозволить більш точно передбачити подібні катаклізми в майбутньому.

Дослідники говорять, що ці явища повільного ковзання (SSE) відбуваються не у всіх зонах субдукції, але можуть істотно вплинути на зростання тиску глибоко під землею. Що особливо важливо, вони переміщують енергію в різних напрямках при сильних землетрусах і не обов’язково слідують за рухами самих плит.

«Зазвичай, коли відбувається землетрус, ми виявляємо, що рух відбувається в напрямку, протилежному руху плит, в результаті чого накопичується свого роду дефіцит ковзання», – пояснює геолог Кевін Ферлонг з Університету штату Пенсільванія. За його словами, для повільних землетрусів характерним є напрямок руху вертикально вниз, у напрямку сили тяжіння, а не в напрямку руху плит».

Використовуючи дані GPS-станцій з високою роздільною здатністю, Ферлонг і його колеги аналізували рух уздовж зони субдукції Каскад (що тягнеться від острова Ванкувер в Канаді до північної Каліфорнії) протягом декількох років.

Землетрус магнітудою 9 балів стався в каскаді в 1700 році, і з тих пір SSE відбуваються набагато нижче зони субдукції, переміщаючись на короткі відстані з повільною швидкістю. Вони схожі на «рій подій», як кажуть дослідники, і закономірність збігається з аналогічними даними, отриманими в Новій Зеландії.

Дослідники вважають, що хоча SSE відбуваються на багато кілометрів нижче поверхні, їх рух може впливати як на час, так і на поведінку землетрусів. Ці більш дрібні події відбуваються кожні один або два роки, але можуть викликати і щось набагато серйозніше.

SSE були вперше виявлені геологами близько 20 років тому, і тільки недавно інструменти GPS виявилися досить чутливими, щоб детально фіксувати їх рухи – в даному випадку 35 кілометрів під землею.

Результати нового дослідження, які дослідники охарактеризували як «досить несподівані», допоможуть сформувати майбутні моделі землетрусів. Можливо, наприклад, що деяка частина напруги від руху плит в зонах субдукції знімається SSE глибоко під землею. Більш того, знання напрямку сил, які звільнять майбутні землетруси, має вирішальне значення при їх плануванні. Ці стихійні лиха можуть бути дуже непередбачуваними, тому будь-яка інформація, яку можна зібрати заздалегідь, неоціненна.