У грунті знайшли мікробів, які прискорюють глобальне потепління

Американські вчені з’ясували, що бактерії виду Pseudomonas aeruginosa в найближчі роки можуть почати швидко розкладати грунтову органіку. Вуглець, який в результаті цього потрапить в атмосферу, додатково прискорить глобальне потепління. Результати дослідження опублікував науковий журнал Nature Communications.

“Раніше кліматологи вважали, що органіка в глині зберігається багато тисяч років. Однак ми з’ясували, що деякі ферменти мікробів можуть вивільняти ці вуглеводи”, – розповіла Джуді Янг, доцент Університету штату Міннесота (США) і один з авторів дослідження.

Багато кліматологів побоюються, що глобальне потепління радикально змінить планету, якщо ріст температур не вдасться стримати на позначці в 1,5 ° С в порівнянні з доіндустріальною епохою. В результаті можуть зміститися кліматичні пояси, змінитися функціонування екосистем, що торкнеться не тільки дикої природи, а й середовища, що оточує людину.

Зокрема, вчені побоюються, що через підвищення температур зміниться життєвий цикл грунтової мікрофлори. Це може негативно вплинути на врожай і прискорити розкладання органіки в верхніх шарах грунту.

Спостерігаючи за взаємодією ґрунтових мікробів і різних компонентів грунту, Янг і її колеги виявили, що найближчим часом розкладання органіки в грунті може прискоритися ще більше. На такий висновок їх наштовхнуло дослідження частинок глини, які раніше вважалися “неїстівними” для більшості представників мікрофлори грунту.

Вчені працювали з бактеріями виду Pseudomonas aeruginosa – одними з найпоширеніших представників грунтової мікрофлори. Перші досліди підтвердили результати попередніх досліджень – бактерії не могли витягувати з глини поживні речовини.

Однак коли вчені обробили ґрунт розчином ферментів, які виділяють інші грунтові мікроорганізми при підвищенні температури навколишнього середовища, Pseudomonas aeruginosa стали розмножуватися набагато швидше. Це було пов’язано з тим, що білки мікробів проникли всередину пор в частинках глини і почали розкладати довгі ланцюжки вуглеводнів, перетворюючи їх в одиночні молекули цукрів.

Ці речовини, в свою чергу, могли легко залишати пори і потрапляти в грунт. Таким чином вони формували комфортне для Pseudomonas aeruginosa середовище проживання. Янг і її колеги припускають, що подібні процеси вже відбуваються, так як грунтознавці в останні роки часто знаходять сліди “витоків” цукрів з глини в звичайних частинках грунту.

Вчені припускають, що в них можуть брати участь не тільки Pseudomonas aeruginosa, а й інші грунтові бактерії, які можуть виробляти подібні ферменти і харчуватися простими цукрами. Якщо це дійсно так, глобальне потепління може додатково прискоритися в найближчі роки в результаті прогрівання грунту і все більш швидкого вивільнення органіки з глини, підсумували дослідники.