Вчені: чорні діри можуть повертати до життя мертві зірки

Як виявили вчені в новому дослідженні, чорні діри середньої маси теоретично могли б «повторно запалювати» мертві зірки.

Чорні діри – це невидимі космічні «об’єкти», що володіють настільки сильною гравітацією, що поглинають все навколо, включаючи світло. Всі чорні діри, виявлені астрономами на даний момент, є або дуже великими (надмасивні чорні діри) – з масою більше сонячної в сотні тисяч або навіть мільярди раз, або ж набагато меншими (чорні діри зоряної маси) – з масою, що перевищує сонячну менш ніж в 100 разів. До сих пір вчені не знайшли чорних дір середньої маси (точніше, поки що вченим не вдалося однозначно детектувати подібний об’єкт), що, втім, не означає, що такі об’єкти не існують.

Дослідники з Ліверморської національної лабораторії ім Е. Лоуренса виявили, що чорні діри середньої маси (якщо такі існують) повинні мати достатню гравітацію для «повернення до життя» білих карликів – зірок з масою, порівнянної з сонячної або вище, але з набагато меншим радіусом і позбавлених джерел термоядерної енергії.

Щоб перевірити гіпотезу, дослідники за допомогою комп’ютера провели симуляції десятків різних ситуацій близького проходження білого карлика перед чорною дірою середньої маси. Виявилося, що кожного разу, коли білий карлик опинявся на близькій відстані від такої чорної діри, він «повторно запалювався». Гравітація чорної діри «запускала» в зірці процеси утворення кальцію і заліза, причому чим ближче підходила зірка, тим інтенсивніше відбувалися дані процеси. Таким чином, завдяки гравітації чорної діри в раніше мертвій зірці можуть бути відновлені процеси нуклеосинтезу, припускають вчені; при цьому, як наголошується, довго така зірка не проіснує і буде в підсумку розірвана на частини.

Крім того, як виявили фахівці, «відродження» зірки повинно створити потужні електромагнітні хвилі, які в принципі могли б бути детектировать апаратами на навколоземній орбіті; можливо, таким чином, детектувати подібний процес, вченим в майбутньому вдасться вперше виявити і чорну діру середньої маси.

Зображення, що використовувалися в симуляції: верхній ряд демонструє зміни в щільності в моменти близького проходження білого карлика перед чорною дірою; нижній ряд – зміни в температурі.