Вчені розповіли, якими можуть бути наслідки від зміни полюсів Землі

Аналіз “намагніченості” древніх вулканічних порід показав, що останній переворот полюсів Землі затягнувся приблизно на 22 тисячі років, що в рази більше минулих оцінок. Це говорить про те, що наша планета залишиться без магнітного щита протягом незвично довгого часу, пишуть вчені в журналі Science Advances.

“Зміна полюсів відбувається в глибинних надрах Землі, проте вони виявляють себе у всіх її шарах, і особливо на поверхні. Якщо ми не будемо розуміти, як виглядають сліди цієї події на поверхні, то ми ніколи не зможемо зрозуміти, що саме служить причиною подібних зрушень”, – зазначає Бред Сінгер (Brad Singer) з університету штату Вісконсін в Медісоні (США).

Положення полюсів і те, куди вказує стрілка компаса, не є постійним для нашої планети. Періодично, приблизно раз в 450 тисяч або мільйон років, північний і південний полюси Землі міняються місцями, а ще частіше відбуваються тимчасові перевороти магнітної осі. Сліди цих процесів вчені часто знаходять в древніх глинах і в відкладеннях вулканічних порід.

Наприклад, недавно вони виявили, що після останнього тимчасового зсуву осі, що сталвся близько 40 тисяч років тому, північна стрілка компаса кілька тисяч років вказувала на сучасний південний полюс. Крім того, приблизно 780 тисяч років тому полюси постійно були спрямовані в ці сторони, а згодом їх положення різко змінилося.

Сьогодні багато вчених вважають, що щось подібне має відбутися в найближчий час за геологічними мірками, так як сила поля плавно, але досить сильно знизилася за останні кілька сотень років, а північний і південний магнітні полюси зсуваються все швидше.

У реальності ця подія дійсно відбудеться досить швидко, але не за людськими, а геологічними мірками – в найближчі кілька тисяч або десятків тисяч років. До того ж сам переворот полюсів буде не миттєвим, і тому у наших нащадків буде час підготуватися до цієї події і оцінити всі можливі ризики.

Сінгер і його колеги детально досліджували і розкрили обставини останнього подібного перевороту, зібравши і вивчивши магматичні гірські породи, які вивергали наземні і підводні вулкани в різних куточках світу приблизно 800-770 тисяч років тому.

“Потоки лави являють собою ідеальні записуючі пристрої, в яких зберігаються сліди стародавнього магнітного поля. Усередині них присутня велика кількість мінералів, багатих на залізо, в яких назавжди” відображаються “властивості поля у міру того, як вони остигають. Проблема полягала в тому, що на землі немає вулканів, які б викидалися постійно “, – продовжує геолог.

Автори статті вирішили цю проблему, зібравши кілька сотень зразків стародавніх виливів магми і об’єднавши їх в загальну картину того, як змінювалися сила, напрямок і структура магнітного поля Землі безпосередньо до і після перевороту полюсів. Для цього вчені вирахували їх вік, замірявши частки ізотопів аргону і берилію, після чого порівняли їх намагніченість між собою.

Ці породи показали, що колишні магнітні полюси перестали існувати приблизно 785 тисяч років тому. У той час в надрах Землі існувало не два, а безліч слабких осередків магнітної активності, що виникали і зникали кожні кілька тисяч років. Ситуація нормалізувалася лише приблизно через 22 тисячі років, коли полюса остаточно помінялися місцями і отримали свій поточний вигляд.

Подібні оцінки, як зазначає Сінгер, приблизно в два рази вище попередніх спроб заміряти тривалість цього періоду “міжцарів’я”. З одного боку, це говорить про те, що флора і фауна Землі будуть піддаватися дії космічної радіації помітно довше, ніж вважали вчені.

З іншого боку, подібна неквапливість полюсів говорить про те, що переворот магнітної осі планети навряд чи станеться дуже швидко, за кілька десятків або сотень років, чого побоювалися деякі геологи. Це дасть людству більше часу на те, щоб пристосуватися до подібної “зміні координат” і оцінити всі наслідки даних змін, говорить геолог.