“Шосте масове вимирання”: під загрозою зникнення мільйони видів рослин

За новими оцінками, зникнення видів рослин сьогодні відбувається в 350 разів швидше, ніж раніше.

Нам, жителям міст, це може бути непомітно, проте в останні роки різноманітність видів стрімко падає. Процес розвивається з такою швидкістю, що вчені вже всерйоз називають його шостим масовим вимиранням в історії життя на Землі. Під загрозою швидкого зникнення виявився понад мільйон видів.

Міжнародна група вчених вважала, що швидкість вимирання рослин останнім часом в 350 разів вища, ніж в середньому в історії – тобто за останні 300 років. Про це йдеться в дослідженні, опублікованому в журналі Current Biology.

У 2011 році палеонтолог Ентоні Барноскі і його колеги з Каліфорнійського університету в Берклі опублікували статтю, в якій розповіли про триваюче останні 500 років шосте масове вимирання – процес, в результаті якого три чверті видів зникають за геологічний період. Вчені порівняли середню швидкість зникнення видів з XVI по XXI століття і зіставили з середньою швидкістю цього процесу в інші періоди історії.

Причиною вимирання стала діяльність людини – люди знищують звичне середовище перебування тварин і рослин, що призводить до скорочення біорізноманіття. Ймовірно, на рослини цей процес має більший вплив. На відміну від тварин, вони не можуть переміститися, коли їх середовище проживання буде зруйнованим.

Дослідники проаналізували історичні дані про вимирання рослин, а потім порівняли їх з інформацією про 300 порівняно недавніх вимирань різних видів. В результаті з’ясувалося, що швидкість їх вимирання приблизно в 350 разів вища, ніж в середньому за всю історію спостережень.

Причиною вимирання стала діяльність людини – зокрема, сільське господарство і урбанізація. При цьому дослідники відзначають, що оцінка не є точною, оскільки історичні дані дуже фрагментарні і не можуть показати точну картину.