На Марсі знайшли пилові «вежі» висотою 80 кілометрів

Марс міг позбутися води через пилові бурі, з’ясували експерти NASA. Ці катаклізми, які періодично трапляються і в наш час, здатні охопити всю поверхню планети, повідомляють Діалоги з посиланням на Journal of Geophysical Research: Planets.

Остання за часом глобальна буря сталася в 2018 році. Вчені змогли поспостерігати за нею за допомогою орбітальних апаратів. Виявилося, що під час штормів на Марсі можуть виникати вихори до 80 кілометрів у висоту.

Пилові шторми на Марсі унікальні – на Землі, де погода змінюється майже кожен місяць, таких явищ немає. Вони відбуваються з періодичністю приблизно раз на три роки.

Зазвичай пил осідає через один-два дні, але під час глобального катаклізму пилові «вежі» можуть існувати тижнями. При цьому частинки пилу нагріваються Сонцем і піднімаються високо в атмосферу.

На думку вчених, молекули води, які утворюють тонкі марсіанські хмари, захоплюються вихором і несуться в верхні шари газоповітряної оболонки. Там їх руйнує сонячна радіація. Такий процес може, принаймні, частково пояснити, як Марс втрачав воду протягом мільярдів років.

На даний момент вчені вивчили всього 12 глобальних пилових бур. Залишається невідомим, що саме їх викликає.

«Наші поточні дослідження присвячені процесам підйому пилу, радіаційно-динамічним зворотним зв’язкам між повітряним пилом і загальною циркуляцією атмосфери, а також взаємодій між поверхневими пиловими резервуарами і спостережуваним марсіанським пиловим циклом», – пояснили співробітники NASA.

В ході дослідження вони мають намір проаналізувати дані марсіанського розвідувального супутника (MRO) і його кліматичного зонда, орбітального апарату MAVEN і запущеного в 2001 році NASA Odyssey. З їхньою допомогою вчені розраховують отримати більш повну інформацію про клімат і атмосфері Червоної планети.