Створили першу карту поверхні нейтронної зірки

Астрофізики з США вперше склали карту поверхні нейтронної зірки. Вважається, що ці космічні тіла утворюються після загибелі масивних зірок, але їх властивості залишаються практично невивченими, повідомляють Діалоги з посиланням на The Astrophysical Journal Letters.

Дослідження було присвячене рентгенівському Пульсару J0030 + 0451 із сузір’я Риб, в 1100 світлових роках від Землі. Як показали розрахунки, його маса становить 1,3 – 1,4 сонячних, тоді як діаметр – всього 26 кілометрів (для порівняння, у Сонця цей показник досягає 1,3 млн км). Повний оберт навколо осі він робить за 4,87 мілісекунди.

Такі характеристики властиві всім відомим нейтронним зіркам: вони важкі, але компактні і при цьому дуже швидко обертаються.

Але в ході подальшого дослідження результати стали розходитися з теоретичними моделями. Так, вчені вважали, що струмені плазми (джети) повинні виходити з двох джерел на магнітних полюсах зірки: одного на північному, іншого на південному. Як правило, подібні об’єкти викидають два струмені в протилежних напрямках.

Але в дійсності на північному полюсі не виявилося жодного джерела джетів, всі вони сконцентрувалися на південному. Думки вчених про кількість і формі цих «гарячих точок» розійшлися. Одна група дослідників прийшла до висновку, що їх дві: одна невелика і округла, друга витягнута, як серп. Інша порахувала, що точок три: одна округла, майже біля самого полюса, і дві овальних ближче до екватора.

В ході майбутніх наукових досліджень фахівці сподіваються отримати більш повну інформацію і визначити, чия теорія вірна.