Вчені підрахували темпи шостого масового вимирання

На Землі триває шосте масове вимирання, заявили вчені. Темпи скорочення біологічного різноманіття прискорилися в останні кілька десятків років, повідомляє Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Зникнення видів – природний процес, але в наші дні він відбувається з безпрецедентною швидкістю. Очевидно, що причина цього – діяльність людини.

Так, з 2001 по 2014 зникло 173 види – в 25 разів більше, ніж можна було очікувати. Всього за минуле сторіччя вимерло понад 400 видів хребетних. При природному ході еволюції на це треба було б 10 тисяч років.

Дослідники проаналізували поточний стан 29 400 наземних видів і виявили, що 515 з них (1,7%) знаходяться під загрозою повного винищення. У кожному з них збереглося не більше тисячі особин, і їх доля може вирішитися вже в найближчі 20 років. Найбільш уразливими виявилися тропічні і субтропічні регіони.

Вчені висловили побоювання, що вимирання буде відбуватися за принципом «доміно»: зникнення одного виду спричинить за собою загибель іншого, який від нього залежить, і так далі.

Відомо, що в історії Землі сталося п’ять масових вимирань, кожне з яких знищило від 70 до 95% видів рослин, тварин і мікроорганізмів. Останнє з них, 66 млн років тому, поклало кінець епосі динозаврів.

Всі вони були викликані катастрофічними змінами навколишнього середовища, включаючи глобальні виверження вулканів або зіткнення з астероїдом. Згодом життя відновлювалося, але на це потрібні мільйони років.