Гігантський вибух зафіксовано на зірці Бетельгейзе

Бетельгейзе вважають приреченою зіркою, і її вибух – лише питання часу. Спостереження космічного телескопа Хаббл НАСА показують, що несподіване затемнення надвелетенської зірки Бетельгейзе, швидше за все, було викликано величезною кількістю гарячої речовини, викинутої в космос, що утворила пилову хмару, яка блокувала зоряне світло, що виходить від поверхні Бетельгейзе.

Дослідники припускають, що пилова хмара утворилася, коли надгаряча плазма, вивільнена з висхідного потоку великого конвекційного осередку на поверхні зірки, пройшла через гарячу атмосферу в більш холодні зовнішні шари, де вона охолола і утворила частинки пилу. Утворена пилова хмара блокувала світло приблизно з чверті поверхні зірки, починаючи з кінця 2019 року. До квітня 2020 року зірка повернулася до нормальної яскравості.

Бетельгейзе – старіюча червона зірка-надгігант, яка збільшилася в розмірах через складні еволюціонуючі зміни в її термоядерній печі в ядрі. Зараз зірка настільки величезна, що якби вона замінила Сонце в центрі нашої Сонячної системи, її зовнішня поверхня б продовжувалася за орбіту Юпітера.

Безпрецедентний феномен сильного затемнення Бетельгейзе, помітний навіть неозброєним оком, почався в жовтні 2019 року. До середини лютого 2020 року зірка-монстр втратила понад дві третини свого блиску.

Це раптове затемнення спантеличило астрономів, які намагалися розробити кілька теорій різкої зміни.

Хаббл зафіксував сліди щільної нагрітої речовини, що рухається через атмосферу зірки у вересні, жовтні і листопаді 2019 року. Потім, в грудні, кілька наземних телескопів спостерігали зменшення яскравості зірки в південній півкулі.

«За допомогою телескопа Хаббл ми бачимо, як матеріал залишає видиму поверхню зірки і рухається через атмосферу до того, як утворився пил, через який зірка здавалася тьмяною», – сказав Дюпрі. «Ми могли бачити ефект руху щільною гарячої області в південно-східній частині зірки.

“Цей матеріал був в два-чотири рази яскравішим, ніж нормальна яскравість зірки. А потім, приблизно через місяць, південна частина Бетельгейзе помітно потьмяніла в міру того, як зірка стала слабшою. Ми думаємо, що можливо, що темна хмара виникла в результаті вибуху, виявленого Хабблом”.

Стаття опублікована 13 серпня в Astrophysical Journal.