Вибух наднової викликав масове вимирання на Землі

Вчені з Університету Іллінойсу назвали нову причину масового вимирання видів на Землі. За даними їх дослідження, воно могло початися через вибухи наднових неподалік від Сонячної системи, повідомляє PNAS.

Ця катастрофа сталася приблизно 359 мільйонів років тому, на кордоні девонського і кам’яновугільного періодів. Вчені проаналізували породи, які відносяться до цього періоду, і виявили безліч рослинних спор зі слідами ультрафіолетового опромінення. Судячи з усього, рослини були буквально спалені космічними променями.

Це вказує на тривале руйнування захисного озонового шару планети. Вчені засумнівалися в тому, що такий ефект могли викликати земні процеси, такі як виверження вулканів або глобальне потепління.

«Ми припускаємо, що один або кілька вибухів наднових, приблизно в 65 світлових роках від Землі, могли бути відповідальні за тривалу втрату озону», – заявили автори.

Для порівняння – зараз найближчою до Землі зіркою, здатною переродитися в наднову, вважається Бетельгейзе. Відстань між нею і Землею становить 600 світлових років.

Група розглянула інші космічні причини руйнування озонового шару, такі як удари метеоритів, сонячні виверження і гамма-сплески. Але негативний вплив в таких випадках не триває так довго, щоб викликати масову загибель всього живого. Під час вибуху наднової озоновому шару потрібно на відновлення не менше 100 тисяч років.

Викопні свідоцтва вказують, що «мертвий» період на кордоні девонського і кам’яновугільного періодів тривав 300 тисяч років. Ймовірно, тоді вибухнула не одна, а кілька наднових.

«Це цілком можливо. Масивні зірки зазвичай виникають в скупченнях з іншими масивними зірками, і інші наднові, ймовірно, з’являться незабаром після першого вибуху», -пояснив автор.

Доказами вибухів послужать радіоактивні ізотопи плутонію-244 і Самарія-146 в породах і скам’янілості. Жоден з них не утворюється на планеті природним шляхом і може прийти тільки з космосу.

«Основна ідея нашого дослідження полягає в тому, що життя на Землі не існує ізольовано. Ми – «громадяни» великого космосу, і космос втручається в наше життя, часто непомітно, але іноді люто», – підкреслили вчені.