На “спокійному” червоному карлику зафіксували потужний спалах

Американські планетологи зафіксували спалах на поверхні імовірно спокійного червоного карлика GJ 887 – відносно близької до Землі зірки в сузір’ї Південної Риби. Поруч з цією зіркою недавно знайшли кілька землеподібних планет, однак виявлений ​​спалах знижує ймовірність того, що на них може існувати життя. Результати дослідження опублікував науковий журнал Research Notes of the AAS.

“Ми показали, що спостереження за зірками в оптичному діапазоні далеко не завжди можуть розповісти про їх потенційну небезпеку. Повноцінно оцінити обстановку на цих планетах можна тільки за допомогою спостережень в ультрафіолетовому діапазоні”, – розповіла Євгенія Школьнік, доцент університету Арізони (США) і один з авторів роботи.

За останні десять років астрономи відкрили понад 4 тис. планет поза межами Сонячної системи. Кілька десятків з них знаходяться в так званій зоні населеності – області космосу, умови якої теоретично дозволяють існувати рідкій воді і, відповідно, живим організмам. Після їх відкриття планетологи і астробіологи почали працювати над методами, за допомогою яких можна оцінити, чи придатний той чи інший космічний об’єкт для існування життя або навіть спробувати знайти його сліди в його атмосфері.

Багато астрономів вважають, що майже на всіх подібних об’єктах живі організми не можуть існувати. По-перше, значна частина планет, відкритих біля червоних карликів і інших невеликих зірок, постійно дивиться на світило однією стороною. Тому на одному їхньому боці постійно панує день, а на протилежньому – ніч.

По-друге, у багатьох червоних карликів вкрай неспокійний характер: на їх поверхні постійно відбуваються спалахи, які можуть знищити атмосферу прилеглих до них планет. Тому відкриття планет і зірок, для яких обидві ці небезпечниі риси не властиві, привертають особливу увагу астрономів.

Ультрафіолетова загроза для життя

Яскравим прикладом подібних світил, як відзначають Школьнік і її колеги, вважається зоряна система GJ 887. Вона розташована в сузір’ї Південної Риби на відстані в 11 світлових років від Землі. Нещодавно астрономи виявили там дві землеподібних планети, які знаходяться близько до червоного карлика, а також натяки на існування третьої, яка розташована якраз у зоні населеності.

Спостереження орбітального телескопа TESS показують, що ця зірка відрізняється незвично спокійним характером, що значно підвищує ймовірність на існування життя на третій планеті. Школьнік і її колеги вирішили перевірити, чи так це насправді, повторно вивчивши GJ 887 з допомогою телескопа “Хаббл”. Він може отримувати детальні фотографії цієї зірки не тільки в оптичному діапазоні, як це робить TESS, але і в ультрафіолетовому. У другому випадку спалахи на червоних карликах видно значно краще.

Зібравши і проаналізувавши архівні знімки GJ 887, вчені виявили, що спалахи, еквівалентні по силі найпотужнішим сплескам сонячної активності, відбуваються на поверхні цієї зірки практично щогодини. Це ставить під сумнів не тільки існування життя на планетах GJ 887, але й те, що у них є атмосфера.

Подібну особливість червоних карликів, як вважають астрономи, потрібно враховувати при спостереженнях за екзопланетами і оцінці їх населеності. Поки можливості астрономів в цьому відношенні дуже обмежені, так як з Землі подібні спостереження проводити неможливо через те, що ультрафіолетове випромінювання поглинає озон і пари води в атмосфері.

Тому Школьнік і її колеги розробляють для стеження за ультрафіолетовими спалахами на поверхні червоних карликів спеціалізований мікросупутник SPARCS. Його повинні вивести в космос в наступному році. Астрономи сподіваються, що за допомогою цього супутника зможуть вперше оцінити, як часто відбуваються подібні спалахи. Це критично важливо для того, щоб оцінити населеність нашої Галактики, пояснили дослідники.