Вчені розкрили секрет найглибшої печери планети

Кілька років тому дослідники занурили підводний апарат з дистанційним управлінням в мережу печер, заповнену прісною водою, яка знаходиться на території Чехії. В один момент зонд досяг кінця, як тоді думали вчені, печери, але виявилося, що їм просто не вистачає довжини троса.

Підземне формування відоме як Hranice Abyss (Граніцька прірва) Згідно з отриманими оцінками, довжина кабелю повинна бути мінімум в два рази більшою, щоб дістатися до дна підводної печери. Грунтуючись на останніх геофізичних спостереженнях, вчені відстежили систему траншеєподібних печер, що простирається на кілометр в глибину. Відповідне дослідження опубліковане в Journal of Geophysical Research: Earth Surface.

Для збору даних використовувалися гравіметр, перевірка електропровідності і аналіз природних геомагнітних полів в надрах Землі. Отримуючи загальну картину з цих спостережень, вчені можуть розповісти, що знаходиться у них під ногами.

При цьому вченим важко з’ясувати історію походження цієї печери. Найглибші підземні печери вкрай важко вивчати безпосередньо і навіть з використанням безпілотної техніки. Дослідження показали, що багато з цих печер містять води з кислотними елементами, що потрапляють туди з глибокого джерела. Наприклад, в дослідженні 2019 року був виявлено, що термальна вода під Граніцькою прірвою містить всього 5-10% «сучасної води».

Карта найглибшої підводної печери. Ми до сих пір точно не знаємо, наскільки вона глибока.

Багато хто прийшов до висновку, що ця мережа формувалася знизу вгору кислотним ядром нашої планети, що повільно роз’їдає вапнякову породу нагорі. Але ця ідея, відома як гіпогенна формація, не враховує специфічну геологію або тектонічну активність кожного регіону. Печери також можуть формуватися зверху вниз.

Під Граніцькою прірвою автори нового дослідження виявили великомасштабну мережу підземних споруд з розчинних порід, відому геологам як карстовий масив.

В середині міоцену, на думку авторів, вода, ймовірно, стікала з гір в басейн, який поступово вирізав печери у вапняку в результаті ерозії. Колишня дренажна система, поєднана з безоднею, підтверджує цю теорію.

«Подальше відкладення опадів (через підвищення рівня моря) і заповнення цих каньйонів призвело до блокування весняних стоків і затоплення печерних систем прісною водою», – вважають вчені. Після цього насичена кислотами вода почала підніматися знизу, випустивши підземні ізотопи.

При цьому автори не виключають, що ерозія, яка відбувалася над поверхні, маскує внутрішні перетворення, лише створюючи враження про формування печери від низу до верху. Швидше за все, дослідникам доведеться заново вивчити затоплені печери в Італії, Південній Африці та Бразилії в світлі нових даних.