На найбільш активному вулкані Ісландії помітили ознаки майбутнього виверження

Найактивніший вулкан в Ісландії може почати вивергатися найближчим часом. Вчені виявили ознаки майбутнього катаклізму на горі Грімсвотн, повідомляє Science Alert.

Минулого разу вулкан вивергався в 2011 році, викинувши в атмосферу 20-кілометровий стовп попелу. Це призвело до скасування близько 900 авіарейсів.

Грімсвотн відрізняється від інших вулканів, так як майже повністю прихований під льодом. Єдина постійно видима частина – хребет на південній стороні, який утворює край великого кратера (кальдери). Ще одна особливість полягає в тому, що тепловіддача вулкану надзвичайно висока (2000-4000 МВт). Вона призводить до танення льоду. Нещодавно вчені виявили озеро з талої води глибиною до 100 метрів. Оскільки в кальдеру постійно стікають нові потоки, рівень води продовжує зростати.

Тала вода іноді виривається назовні і призводить до сильних повеней на схилах. Метеорологи навчилися відслідковувати цей процес і заздалегідь попереджають місцевих жителів. Але різкий «злив» води з кальдери змінює тиск на вершині вулкана, і це може спровокувати виверження.

Грімсвотн – найактивніший вулкан Ісландії, за останні 800 років відбулося близько 65 вивержень. Великі виверження відбуваються раз в 150-200 років, дрібні – кожне десятиліття.

За роки спостережень вчені виявили деякі закономірності – провісники вивержень. Так, зростає теплова активність і спостерігаються невеликі локальні землетруси. Подібні ознаки були зафіксовані на вулкані зовсім недавно, і дослідники прийшли до висновку, що скоро може статися новий катаклізм. Але, поки невідомо, якої потужності виявиться це виверження і які наслідки здатне принести.