На Плутоні помітили гори, покриті крижаними шапками

Вчені з Дослідницького центру Еймса (відділення NASA) з’ясували, чому на горах Плутона утворюються крижані шапки. Цей феномен вперше помітили в 2015 році завдяки місії New Horizons, повідомляє Nature Communications.

Апарат зняв гори Пігафетта неподалік від Долини Супутника. На зображеннях видно, що піки покриті снігом, як на Землі. Але умови на двох планетах дуже відрізняються один від одного.

Льодовики на Землі виникають через зниження температури на великій висоті. Повітряні маси піднімаються нагору по схилу гори, остигають, і волога з них перетворюється в сніг. На Плутоні теж є атмосфера, але в 100 тисяч разів більше розріджена, отже – температура на різних висотах там повинна бути однакова.

Автори нового дослідження встановили, чому льодовики Плутона виникають саме на вершинах гір, а не по всій їх поверхні. Виявилося, що це пов’язано з парами метану.

Вчені створили комп’ютерну модель «погоди» на Плутоні. Вона показала, що на великих висотах (близько 4 км) зростає концентрація метану. У нічні години повітря охолоджується до 40-42 кельвінів (приблизно -230 градуси Цельсія), і утворюється тонка кірка метанового льоду.

Вдень лід випаровується. Але в деяких районах (наприклад, на горах Пігафетта) метан накопичується в таких великих кількостях, що лід не встигає розтанути до настання темряви. Так формуються постійні льодовики. Вчені припустили, що локальні скупчення метану пов’язані з висхідними вітровими потоками, але цю теорію ще слід перевірити.