Астрономи вперше виявили джерело космічних радіосплесків

Учені вперше змогли відстежити джерело вибуху радіохвиль (так званого швидкого радіосплеску). Дослідження показали, що він виходить від магнетару – нейтронної зірки з потужним силовим полем, повідомляє Nature.

Швидкі радіосплески, або FRB – неймовірно потужні спалахи радіохвиль, які в основному приходять з далеких галактик. Вперше їх зафіксували у 2007 році.

Протягом усього цього часу джерело сплесків залишалося невідомим. У кращому випадку астрономам вдавалося відстежити їх до «рідної» галактики.

У квітні 2020 астрономи вперше виявили сплеск, що виходить із нашої власної галактики, і змогли ретельно вивчити його. Вони визначили область, звідки він виходив, і встановили, що джерелом є магнетар SGR 1935 + 2154. Він розташований на відстані 30 тисяч світлових років від нас. Близькість цього вибуху зробила його надзвичайно яскравим для земних спостерігачів.

«Він набагато яскравіший, ніж будь-який інший радіооб’єкт в космосі, з великим відривом», – пояснили вчені.

Енергія вибуху була в три рази більша за ту, що Сонце виділяє кожну секунду, але менше, ніж у випадку інших радіосплесків. Учені зробили висновок, що SGR тисячу дев’ятсот тридцять п’ять + 2154 – «старий» магнетар, а інші хвилі могли виходити від молодих і активних зірок.

Астрономи також відзначили, що не всі радіохвилі в космосі лунають із боку магнетарів. Існують різні типи сплесків, одні трапляються лише одного разу, інші повторюються кілька разів. Подальші дослідження можуть допомогти краще зрозуміти природу цього явища.